Rundvleesverordening
De invoering van de zuivelverordening was,
behalve aan de rijst, ook gekoppeld aan een
regeling voor het rundvlees. Inmiddels kan wel
worden geconstateerd dat er in de rundvlees
verordening momenteel weinig muziek zit, dat
deze zijn betekenis als onderhandelingsobject
vrijwel verloren heeft. Door de schaarste aan
rundvlees en de verwachting dat er in de ko
mende jaren nog een importbehoefte zal blijven,
heeft men landbouwpolitiek gezien weinig
belangstelling voor een buitentarief van 20
en een beveiliging van de eigen produktie met
oriëntatie- en garantieprijzen.
Varkens
In tegenstelling tot de rundvleessector ver
wacht men voor de varkens wel een sterke
prijsdaling, en wel aan het eind van dit jaar.
Volgens recente gegevens zullen er in 1964/
1965 in de E.E.G. ruim 3 miljoen varkens meer
worden geslacht dan dit jaar, wat zou neer
komen op een meerproduktie van 280.000 ton
varkensvlees. Dit overtreft nog het record van
1962, toen de varkensvleesprijzen bijzonder
laag waren. De grootste toeneming is te ver
wachten in Duitsland en in minder sterke mate
in België, Frankrijk en ons land.
Teneinde een al te grote prijsval te voor
komen zal men verschillende maatregelen moe
ten toepassen. Allereerst is een zorgvuldige
bewaking nodig van de sluisprijs, die geldt voor
landen die niet bij de E.E.G. zijn aangesloten.
Verder zal de export van varkens of onderdelen
naar derde landen krachtig bevorderd moeten
worden. Bovendien zal het afslachten op lichter
gewicht moeten worden gestimuleerd. Verder
denkt men ook aan de mogelijkheid dat de
overheid rechtstreeks in de markt ingrijpt,
welke markt-interventie door overheidsorganen
reeds in Frankrijk en Duitsland wordt toegepast.
Inmiddels is het wel duidelijk dat, als gevolg
van het inwerking treden van verschillende
E.E.G.regelingen in de varkenssector, het niet
meer mogelijk zal zijn dat het Produktschap
voor Vee en Vlees ,,op eigen houtje" prijsstabi-
liserende maatregelen treft. Ook dit is nu een
kwestie van gezamenlijk en gecoördineerd be
leid.
Eieren
Zo kan thans ook geen hulp worden geboden
in de benarde situatie waarin de eiersector is
geraakt. Krachtens de E.E.G.verordening voor
pluimvee en eieren zijn specifieke steunmaat
regelen voor de pluimveehouder uitgesloten.
Wanneer wij toch „nationale" maatregelen zou
den treffen dan is toepassing van vrijwarings
regelingen, grenssluiting e.d. door andere lan
den bepaald niet denkbeeldig. Het middel zou
dan erger zijn dan de kwaal.
Overigens lijkt het erop dat we door de
grootste moeilijkheden heen zijn. De Duitsers
schijnen nu zelf te beseffen dat de oorzaak van
de prijsinzinking vooral gezocht moet worden
in de zeer sterke uitbreiding van de Duitse
pluimveestapel. In het eerst halfjaar produ
ceerden de Duitse kippen 900 miljoen eieren
meer dan in de overeenkomstige periode van
1963, terwijl de Nederlandse produktie met 200
miljoen stuks of 17% inkromp.
Inmiddels zet de Duitse uitbreiding van de
pluimveestapel zich niet verder voort en heeft
ook in Italië een enorme afslachting plaats. De
situatie saneert zich zo weer vanzelf.
Bovendien zijn de E.E.G.maatregelen na 1
augustus voor Nederland gunstiger geworden.
De heffing in Duitsland is verlaagd. Frankrijk
heeft zijn derde landen-restitutie bij export naar
E.E.G.landen moeten staken, hetgeen onze
slachtpluimvee-export, die overigens bevredi
gend is, ten goede komt.
Verder ijvert Nederland reeds lange tijd voor
de afschaffing van de verplichte stempeling van
eieren. Het prijsverschil tussen het gestempelde
Nederlandse ei en het ongestempelde Duitse
ei op de Duitse markt heeft ons al jaren parten
gespeeld. Gehoopt wordt dat de stempelver-
plichting binnenkort kan worden afgeschaft.
Tuinbouw
Ook in het gemeenschappelijk tuinbouwbe-
leid schijnt weer beweging te komen. De E.E.G.-
commissie zal nl. bij de Ministerraad nieuwe
voorstellen indienen voor de oplossing van de
vraagstukken, die samenhangen met de groente
en fruitmarkten. Deze voorstellen zullen in 1966
van kracht moeten worden en hebben betrek-
235