Kroniek van land- en tuinbouw
Nederland houdt voet bij stuk inzake de spoedige invoering van een E.E.G.-zuivelreglement;
sterke prijsinzinking van varkensvlees moet worden voorkomen;
inkrimping pluimveestapel saneert de eiermarkt;
interventie voor tuinbouwprodukten;
E.E.G.-gebouw bijna opgetrokken.
De ontwikkeling van een gemeenschappelijk
landbouwbeleid in de E.E.G. gaat bepaald niet
van een leiendakje. Weliswaar wordt voor een
aantal belangrijke produkten reeds een ge
meenschappelijk instrumentarium gehanteerd,
doch een afbraak van onderlinge handelsbe
lemmeringen is zonder meer niet voldoende.
Veel belangrijker nog zou zijn indien ten aan
zien van een gemeenschappelijk prijsbeleid
eindelijk eens positieve resultaten zouden wor
den geboekt. Daarvan is echter nog geen
sprake.
De voorstellen van de bouwmeester van de
gemeenschappelijke landbouwmarkt, de heer
Mansholt, op het gebied van het prijsbeleid
voor granen, zijn nog steeds gestrand op onwil
en eigenbelang. Vooral West-Duitsland met zijn
hoge graanprijzen blijft sterke tegenstand
bieden.
Thans wordt de wil om gezamenlijk verant
woordelijkheid te dragen, om het agrarisch na
tionalisme terzijde te schuiven, opnieuw be
proefd. In de achterliggende maand is weer
eens gebleken dat bij het E.E.G.-beraad elk
idealisme zoek is en in feite slechts sprake is
van keihard onderhandelen, onverschillig welk
belang in het geding is.
In de laatste marathonzitting van de Raad
van Ministers ging het deze keer vooral om de
invoering van een zuivelverordening. Was reeds
twee-en-een-half jaar geleden in de eerste, wel
haast befaamde, marathon afgesproken, dat zo
spoedig mogelijk men dacht aan drie maan
den een marktorganisatie voor zuivel zou
worden ontwikkeld, thans moest minister Bies
heuvel bijna een hele maand verbeten vechten
om te voorkomen dat het zuivelontwerp op
nieuw onder tafel zou raken. De Europese Com
missie was nl., na uitstel op uitstel vanaf april
1962, nog steeds niet klaar met de nodige be
rekeningen om de verordening per 1 juli, zoals
afgesproken, te kunnen doen ingaan. Blijkbaar
beschikt men over onvoldoende deskundige
ambtenaren, of is deze materie een complexe
aangelegenheid waar men maar moeilijk uit
komt.
Belang zuivelreglement
Wel was men klaar met de minder ingewik
kelde verordeningen voor rundvlees en rijst.
Het gevaar dreigde nu, dat deze regelingen wel
zouden worden ingevoerd en de zuivel weer op
de lange baan geschoven werd. De zo in rijst
geïnteresseerde Italianen zouden, met de rijst-
regeling in hun zak, wel eens geen belangstel
ling kunnen hebben voor de invoering van de
zuivelverordening, die hen, en de andere part-
nerlanden, de rekening zou presenteren van de
kosten van het zuivelbeleid. Nederland daaren
tegen zou nu eens het voordeel hebben van
een regeling van de zuivelafzet. Immers, in het
nationale bestel zijn met de zuivelregelingen
vele miljoenen gemoeid, die door de Neder
landse belastingbetaler moeten worden opge
bracht. In een Brusselse regeling zou de ver
antwoordelijkheid en ook de financiering van
dit beleid een gemeenschappelijke zaak worden
en zou Nederland zijn kosten bij de gezamen
lijke pot kunnen declareren.
Hoewel bij de besprekingen de spanning
hoog opliep, heeft de Nederlandse regering
voet bij stuk gehouden. Minister Biesheuvel
heeft de behandeling van alle nieuwe zaken,
die in het kader van het E.E.G.-beleid nog aan
de orde moeten komen, geblokkeerd zolang
over de invoering van de zuivelverordening nog
geen beslissing is gevallen. De E.E.G. kan dus
niet verder. Inmiddels lijkt het er op dat er
enige tekening in deze ingewikkelde zaak be
gint te komen en het zuivelregiem per 1 no
vember van kracht kan worden.
234