Internationaal overleg inzake publiciteit In het middelpunt van de vruchtbare Mün- sterse Bocht, 60 km verwijderd van de Neder landse grens, in het knooppunt van belangrijke spoor-, water- en wegverbindingen, ligt Münster. Deze oude stad, die reeds in het jaar 804 werd gebouwd rondom de toenmalige Domburcht, heeft ook voor Nederlanders een bekende klank. Hier werd in de raadzaal van het stad huis het Westfaalse Vredescongres gehouden, dat na vijf jaar onderhandelen in 1648 eindigde met de ondertekening van de vrede tussen Spanje en de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. In deze historische raadzaal (thans Friedens- saal geheten), vond op 15 juni jl. een ontvangst plaats door de burgemeester van Münster aan geboden aan een aantal publiciteitsfunctionaris- sen van Europese Raiffeisenorganisaties. Tij dens deze ontvangst werd de vierde internatio nale bespreking over publiciteitsaangelegen- heden geopend. Hadden de voorgaande bijeenkomsten nog een oriënterend karakter, deze keer vond een vruchtbare discussie plaats aan de hand van een in gezamenlijk overleg opgestelde agenda. Evenals in Nederland ondervinden de Raif feisenorganisaties in het buitenland een toe nemende concurrentie, met name bij het aan trekken van spaargelden. Derhalve was het bij zonder nuttig, dat tijdens het overleg de ver tegenwoordigers van de verschillende landen een uiteenzetting gaven over hun publiciteits- beleid, alsmede over het assortiment en de werkwijze van de talloze media. Er werd speciale aandacht geschonken aan de contacten met de pers als onderdeel van een public relations-programma en aan de moge lijkheden van film en televisie. Wat dit laatste be treft was men algemeen van mening, dat er een verschuiving plaats vindt van de belangstelling der beide media. Behalve voor vertoningen op scholen en algemene vergaderingen krijgt de film steeds minder betekenis. De televisie daar entegen biedt geheel nieuwe mogelijkheden. Vooral de Duitse Raiffeisenorganisatie heeft op dit terrein reeds belangrijke ervaringen opge daan. Ook de Raiffeisen-Spaarweek, welke be halve in Nederland ook in Duitsland, Oostenrijk en een deel van Italië een bekend evenement is geworden vormde een discussiepunt. Al met al is de "Internationale Werbetagung" in Münster goed geslaagd. Men heeft van ge dachten kunnen wisselen over talrijke proble men rond de publiciteit, een onderdeel van de bedrijfsvoering, dat in onze tijd van toenemende concurrentie steeds meer de aandacht gaat vragen. Nieuw bijkantoor te Dordrecht Z.K.H. Prins Bernhard opende 24 april jl. onder grote belangstelling het winkelcentrum Crabbehof te Dordrecht. De deelnemers aan het winkelcentrum heb ben zich verenigd in de Vereniging Winkelcen trum Crabbehof, welke vereniging de Konink lijke goedkeuring verkreeg. Van de eerste opzet af was het de bedoeling te komen tot een zo ruim mogelijk assortiment: ,,van punaise tot auto" zeggen de initiatief nemers. De Raiffeisenbank ,,Dubbeldam-Dordrecht" vertegenwoordigt met een bijkantoor de Raif feisenorganisatie in dit groots opgezette win kelcentrum in het zich steeds verder uitbrei dende Dordrecht. 210

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 12