Wenken voor kassiers Een dergelijke kleine verandering, welke wij Reorganiseren Bij vele functionarissen van onze banken leeft de wens om het werk beter en soepeler te doen verlopen. Veel wordt hierover nagedacht en veel plannen worden ontworpen. In de voor gaande artikelen is het een en ander geschre ven over de instructie van nieuw personeel. Bij het in dienst nemen van nieuw personeel tracht men dan ook dikwijls te komen tot een meer efficiënte werkwijze. Een eerste vraag, welke zich voordoet, is het probleem met welk onderdeel van het werk men een begin zal maken. Ook zal men zich afvragen of degene, die thans met deze arbeid is belast, inderdaad genegen is op een andere manier te gaan werken. Uit dit gezichtspunt bezien kan het soms een voordeel geven, dat de werkwijze wordt veranderd bij de intrede van nieuwe per soneelsleden in het bedrijf. Massawerkzaamheden Wenst men een goed resultaat te bereiken, dan zal het de voorkeur verdienen in de eerste plaats een begin te maken met de massawerk zaamheden. Op elke bank komen verschillende onderdelen van het werk in grote massa voor, terwijl andere onderdelen een incidenteel karak ter hebben. Giro-opdrachten komen elke dag in grote hoe veelheden voor. Ook het verwerken van de kas- posten is in de regel een belangrijk onderdeel van het werk. Verder neemt de boekhouding een belangrijke plaats in het dagelijkse werk in. Overleg Wanneer een reorganisatie plaats moet vinden met personeel, dat reeds lange tijd op een be paalde manier het desbetreffende werk heeft verricht, verdient het de voorkeur een reorgani satie in nauw overleg met de betrokken persoon voor te bereiden. Vaak blijkt de bereidheid mee te werken beslist wel aanwezig wanneer men van tevoren ook heeft mogen helpen bij de voor bereiding. Details Ook is het mogelijk, dat begonnen wordt met bepaalde details van het werk op een betere wijze te behandelen. Als voorbeeld noemen wij hier het in sterke mate invoeren van venster enveloppen, welke gebruikt kunnen worden voor het verzenden van de dagafschriften, doch ook voor het verzenden van verschillende andere formulieren, zoals nota's van rente en aflossing, kennisgevingen wegens ontvangen gelden enz. Voorbereiding hier als voorbeeld aan een nadere beschouwing willen onderwerpen, vergt toch meer voorberei ding dan wordt gedacht. Bij de meeste banken zijn de formulieren, welke worden gebruikt voor berichtgeving aan de cliënten speciaal voor de betrokken bank ge drukt. De naam van de bank en de verdere ge gevens worden niet meer op de formulieren ge stempeld. Aan het uiterlijk van de formulieren wordt steeds meer aandacht besteed, zowel door de plaatselijke bank als door de Centrale Bank. Inventarisatie Invoering van een vensterenveloppe, welke geschikt dient te zijn voor de verzending van de meeste formulieren, moet worden voorafgegaan door een inventarisatie van de formulieren, welke bij de bank in gebruik zijn. Hierbij dient te worden nagegaan welk formaat enveloppe de voorkeur zal verdienen. Standaardmaten Bij het ontwerpen van de formulieren wordt in de regel uitgegaan van een bepaalde ge standaardiseerde maat van het papier1). Het voordeel is, dat het in de meeste gevallen moge lijk zal zijn, dat formulier en enveloppe goed op elkaar aansluiten. Indien enigzins mogelijk zal men er naar streven een formulier zodanig te ontwerpen, dat öf helemaal niet behoeft te worden gevouwen öf dat met eenmaal vouwen kan worden volstaan.2) Vaak zal men bij een dergelijke inventarisatie formulieren aantreffen, welke net een of twee centimeter te breed zijn voor een normale ven sterenveloppe. In dergelijke gevallen zal op het formulier de mogelijkheid meestal wel bestaan 195

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 37