Naar de volgende discussiebijeenkomst Terwijl de documentatiefunctionarissen van de Centrale Bank nog druk bezig zijn met de verwerking van de rijke stroom van informaties, die in de verslagen van de eerste bijeenkomst is geoogst, maken de directeuren/kassiers zich op voor de tweede ronde, die de assurantiebemiddeling in de belangstelling plaatst. Een .terugkoppeling" op de succesvolle eerste ronde leert ons veel, waarvan in de toekomst gebruik gemaakt kan worden. Een rijke stroom van informaties In eerste aanleg is men geneigd confuus te staan tegenover de veelheid aan inlichtingen, waartoe de discussienota over,,De documentatie van de Centrale Bank" aanleiding heeft gegeven. Daarnaast zijn nog over veel andere onder werpen in de verslagen opmerkingen gemaakt, zoals een enkele secretaris dit uitdrukte „met en zonder veel achtergrond". Dit laatste onder scheid is voor de verdere verwerking wel van belang. Hoewel alle opmerkingen dankbaar wor den aanvaard, kan het niet anders dan dat bij het wegen van de vragen, suggesties, wenken en voorstellen grote verschillen aan het licht komen. Het spreekt wel vanzelf, dat dit wegen en meten van in vrije discussie gemaakte op merkingen, vallend buiten het onderwerp van de discussienota, bepalend zal moeten zijn voor de beantwoording van de belangrijke vraag: Wat zal de Centrale Bank daarmee doen? Voor de opmerkingen, die het onderwerp van de discussienota raken, is dat geen probleem, althans voor zover daaromtrent uit de verslagen een duidelijke lijn blijkt. Wij willen hier niet verklappen of nu inderdaad bijvoorbeeld een los bladig systeem, waarvoor de duidelijke meerder heid van de groepen zich heeft uitgesproken, zal worden ingevoerd. Daarvan zal binnenkort „niet in woorden, maar in daden" moeten blijken. Anders staat het met technisch nog onuitvoer bare wensen, of daar waar slechts een kleine of onduidelijke meerderheid blijkt, dan wel waar de stemmen staken. Daaraan zullen de vak mensen nog werk houden. Informaties in drie categorieën Bij de verwerking dienen de opmerkingen in drie categorieën te worden onderscheiden: 1. De opmerkingen, die in brede kring weldoor dacht, gewogen en gemeten, aanleiding kun nen geven tot een duidelijke beantwoording in te ondernemen acties. 156 2. De door een enkele deelnemer doordachte opmerking, waarmede de collega's op de bij eenkomst onvoorbereid werden geconfron teerd en waaraan tijdens de discussie toch een bepaalde achtergrond en soms ook wel een voorzichtige steun kon worden gegeven. Hoewel het niet onmogelijk is, dat ook daar uit wel eens een onmiddellijke actie hetzij direct, hetzij zijdelings kan voortvloeien, zal hier in het algemeen een bredere belich ting, studie en overweging nodig zijn. Omtrent dergelijke opmerkingen komt aan de betrokken groep een antwoord toe, dat nood zakelijkerwijs veelal een genuanceerde in houd zal hebben. 3. Ten slotte de losse opmerkingen, al of niet voorbereid en doordacht, spontaan voortge- gekomen uit de vrije discussie, waarvoor aan het slot van de bijeenkomst nog tijd over bleef na de volledige behandeling van het discussie-onderwerp van de nota. Het zou onjuist zijn dergelijke opmerkingen, waarop nog geen antwoord past, te weren. Ze worden graag voor kennisgeving aangenomen en voorlopig overdacht door allen, die erbij be trokken zijn. De kunst van samenwerken Met aller medewerking kan met het systeem van de discussiegroepen veel goeds worden be reikt. De resultaten zullen in een goede samen werking kunnen worden verkregen, dank zij de deelnemers, die via een introductie tezamen een werkzame groep vormen, waarin zij allen bereid zijn hun bijdrage aan de gedachtenwisseling te geven; dank zij de discussieleider, die de groep met zijn gespreksleiding dient; dank zij ook de secretaris, die in zijn verslaglegging de juiste nuances weet te vinden, waarmede de functio narissen van de Centrale Bank de discussie uitkomsten in acties kunnen effectueren.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 26