De eerste bijeenkomst van discussiegroepen directeuren/kassiers Volledigheid Snelheid Overzichtelijkheid Door het gehele land van Winschoten tot Hulst en van Almelo tot Alkmaar zijn de discussiegroepen thans voor het eerst bijeen geweest. Voor zover bij het ter perse gaan van dit blad de door de secretarissen opgemaakte verslagen reeds zijn ontvangen, kan worden geconstateerd, dat deze bijeenkomsten bij de deelnemende directeuren/kassiers een goede ontvangst heb ben gehad. In verschillende verslagen treffen wij nl. zinsneden aan als ,,een mooie en leerzame bijeenkomst" en ,,de deelnemers waren zeer verheugd over het door de Centrale Bank ge nomen initiatief". Over deze enthousiaste reacties hebben wij ons op onze beurt uiteraard zeer verheugd. Wij hebben er op deze plaats nooit een geheim van gemaakt, dat wij het systeem mits goed toe gepast van grote betekenis voor onze orga nisatie achten. Hierdoor vernemen wij immers hoe onze directeuren/kassiers over allerlei onderwerpen denken. Dit kan tot ieders vol doening de doelmatigheid en de efficiëntie in de communicatie vergroten en kan leiden tot een grotere eenstemmigheid in de meningen en op vattingen omtrent het Raiffeisenwerk. Documentatie van de Centrale Bank In de eerste bijeenkomst werd het onderwerp „Documentatie van de Centrale Bank" behan deld. De opgestelde discussienota was van tevoren aan alle banken toegezonden. In deze nota werden de volgende vragen ter discussie gesteld: a. Is de documentatie van de Centrale Bank volledig? b. Is de snelheid, waarmede deze documentatie de banken bereikt, voldoende? c. Is de documentatie overzichtelijk? d. Verdient een losbladig of een niet-losbladig systeem de voorkeur? De meeste discussiegroepen waren van mening, dat de volledigheid van de door de Centrale Bank verstrekte documentatie in het algemeen voldoende was. Enkele groepen von den echter, dat deze documentatie op speciale punten aanvulling verdiende. Ook hierover waren de discussiegroepen in het algemeen tevreden. In verschillende groepen was men echter van mening, dat b.v. de circu laire over de kredietverlening aan de veenweide- gebieden te lang op zich heeft laten wachten. Ook wanneer de Raiffeisen-Bode wordt gebruikt als een algemeen documentatiemiddel (aan de juistheid van dit gebruik wordt door sommige groepen getwijfeld) laat de snelheid te wensen over. De grote meerderheid van de discussiegroe pen was van oordeel, dat de overzichtelijkheid te wensen overliet. Vele achten een verdere uitbreiding van een systeem als het groene brochurebandje gewenst, terwijl enkele groepen adviseerden het 10-groepensysteem, dat de documentatie van de Centrale Bank thans ken merkt, te vervangen door een ander systeem. Systeem Bestond er over de voorgaande vragen wel eens verschil van mening, over de beantwoor ding van de vraag of een losbladig systeem de voorkeur verdient, waren alle groepen het roerend eens. De documentatie van de Centrale Bank dient verstrekt te worden in een losbladig systeem, voorzien van een trefwoordenregister. Andere onderwerpen Verschillende discussiegroepen hebben in hun eerste bijeenkomst ook nog onderwerpen be sproken, die slechts zijdelings of in het geheel niet met de documentatie in verband staan. Hieruit zijn interessante opvattingen en sugges ties voortgevloeid, die vaak elementen van ver nieuwing inhouden en zeker een nadere bestu dering verdienen. Taak van de Centrale Bank De verslagen van de verschillende bijeen komsten zijn nu doorgegeven aan de documen- tatiedeskundigen van de Centrale Bank. Het is een gelukkige omstandigheid, dat deze functio narissen juist bezig zijn met het ontwerpen van een nieuw documentatiesysteem. Daarbij kan nu een dankbaar gebruik worden gemaakt van de verschillende door de discussiegroepen gedane suggesties. 126

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 28