Wenken voor kassiers Instructie Het geven van instructie werd in het voor gaande artikel reeds beknopt ter sprake ge bracht. In verband met de belangrijkheid van dit onderdeel van het werk, willen wij hierop nog nader ingaan. De taak van de leidinggevende personen van een bank is meestal zeer omvangrijk. Het ge hele dagelijkse proces moet plaats vinden. De correspondentie en de dagafschriften en andere stukken moeten elke dag weer op tijd worden verzonden. Het behandelen van aanvragen voor de voorschot- en kredietverlening kost veel tijd. Het zal derhalve vaak moeilijk zijn om ook nog tijd vrij te maken voor het geven van instructie aan nieuwe personeelsleden. Toch is deze op leiding noodzakelijk. Systematische instructie Een instructie dient te bestaan uit drie ver- Schillende onderdelen: a. Voorbereiding van de instructie; b. De eigenlijke instructie; c. De nazorg. Voorbereiding Het is volkomen begrijpelijk dat iemand, die een bepaald werk zelf voldoende beheerst, zich afvraagt of het nog nodig is zich voor de in structie van het werk voor te bereiden. Het werk is hem namelijk zelf volkomen duide lijk en hij behoeft er nauwelijks over na te denken. Dit is echter vaak juist de grote moei lijkheid. De instructeur beseft juist hierdoor niet voldoende welke grote moeilijkheden de leerling heeft. Vakkennis, routine en ervaring zijn be langrijk, maar deze krijgen pas hun volle waarde wanneer de instructeur bereid en in staat is het zo door te geven, dat een ander er iets aan heeft. Een eerste vereiste is, dat het te leren werk niet te veel omvattend is. De leerling moet het kunnen verwerken. Vervolgens zal kunnen worden nagegaan uit welke kleine onderdelen dit werk bestaat, wat or achtereenvolgens gedaan wordt en in welke volgorde. Indien het werk, dat moet worden verricht op de juiste wijze wordt ontleed, zal het niet zo moeilijk zijn de kritieke punten te vinden waar het op aankomt. In elk werk zitten wel kleine of grote struikelblokken, waarvan men zeker is, dat een beginneling hierover zal vallen. Als het werk vrij lang en moeilijk is, zal het belangrijk zijn deze kritieke punten op te schrij ven. Hierdoor zal het werk, dat voor een be ginneling er zeer ingewikkeld uitzag, dikwijls veel eenvoudiger en doorzichtiger worden. Voor degene, die het werk wil instrueren aan een ander, is het wel gewenst, dat een dergelijke werkontleding op papier wordt gezet. Belang rijker is, dat men het werk geordend en duide lijk kan vertellen en kan voordoen. Elke instructie, ook die voor eenvoudige werkzaamheden, zal duidelijk moeten zijn ten aanzien van het werk, dat moet worden gedaan, de volgorde waarin het werk moet plaatsvinden en de kritieke punten, waarop moet worden gelet. De bereidheid tot leren Door een goede instructie zal een nieuw per soneelslid eerder geneigd zijn alle aandacht aan zijn werk te besteden, dan in het andere uiterste geval nl., dat hij zelf maar moet zien dat hij zich de stof eigen maakt. Het wekken van de belangstelling voor het werk, door de interessante kanten van het werk te belichten, zal een stimulans kunnen zijn. Verder zal het nuttig kunnen zijn, dat de mensen reeds vrij spoedig wordt duidelijk gemaakt, dat het werk dat zij verrichten een noodzakelijk onderdeel van het geheel vormt, waarbij even tueel iets meer kan worden meegedeeld over de samenhang van de verschillende soorten werk, die door de mensen op het kantoor worden ver richt. Speciaal bij onze banken, waar het aantal personeelsleden sterk groeit, zal het voor nieuw komers steeds moeilijker wordt ook te begrijpen op welke wijze het totale werk tot stand komt. Wanneer de bank groter wordt, zal een goede instructie aan de personeelsleden in toenemende mate de aandacht vragen. De in dit artikel genoemde onderdelen, nl. de eigenlijke instructie en de nazorg, zullen in een volgend artikel verder worden toegelicht. 125

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 27