Wenken voor kassiers
Instructie
Het geven van instructie werd in het voor
gaande artikel reeds beknopt ter sprake ge
bracht. In verband met de belangrijkheid van dit
onderdeel van het werk, willen wij hierop nog
nader ingaan.
De taak van de leidinggevende personen van
een bank is meestal zeer omvangrijk. Het ge
hele dagelijkse proces moet plaats vinden. De
correspondentie en de dagafschriften en andere
stukken moeten elke dag weer op tijd worden
verzonden. Het behandelen van aanvragen voor
de voorschot- en kredietverlening kost veel tijd.
Het zal derhalve vaak moeilijk zijn om ook nog
tijd vrij te maken voor het geven van instructie
aan nieuwe personeelsleden. Toch is deze op
leiding noodzakelijk.
Systematische instructie
Een instructie dient te bestaan uit drie ver-
Schillende onderdelen:
a. Voorbereiding van de instructie;
b. De eigenlijke instructie;
c. De nazorg.
Voorbereiding
Het is volkomen begrijpelijk dat iemand, die
een bepaald werk zelf voldoende beheerst, zich
afvraagt of het nog nodig is zich voor de in
structie van het werk voor te bereiden.
Het werk is hem namelijk zelf volkomen duide
lijk en hij behoeft er nauwelijks over na te
denken. Dit is echter vaak juist de grote moei
lijkheid. De instructeur beseft juist hierdoor niet
voldoende welke grote moeilijkheden de leerling
heeft. Vakkennis, routine en ervaring zijn be
langrijk, maar deze krijgen pas hun volle waarde
wanneer de instructeur bereid en in staat is het
zo door te geven, dat een ander er iets aan
heeft.
Een eerste vereiste is, dat het te leren werk
niet te veel omvattend is. De leerling moet het
kunnen verwerken.
Vervolgens zal kunnen worden nagegaan uit
welke kleine onderdelen dit werk bestaat, wat
or achtereenvolgens gedaan wordt en in welke
volgorde.
Indien het werk, dat moet worden verricht op
de juiste wijze wordt ontleed, zal het niet zo
moeilijk zijn de kritieke punten te vinden waar
het op aankomt. In elk werk zitten wel kleine of
grote struikelblokken, waarvan men zeker is, dat
een beginneling hierover zal vallen.
Als het werk vrij lang en moeilijk is, zal het
belangrijk zijn deze kritieke punten op te schrij
ven. Hierdoor zal het werk, dat voor een be
ginneling er zeer ingewikkeld uitzag, dikwijls veel
eenvoudiger en doorzichtiger worden.
Voor degene, die het werk wil instrueren aan
een ander, is het wel gewenst, dat een dergelijke
werkontleding op papier wordt gezet. Belang
rijker is, dat men het werk geordend en duide
lijk kan vertellen en kan voordoen.
Elke instructie, ook die voor eenvoudige
werkzaamheden, zal duidelijk moeten zijn ten
aanzien van het werk, dat moet worden gedaan,
de volgorde waarin het werk moet plaatsvinden
en de kritieke punten, waarop moet worden
gelet.
De bereidheid tot leren
Door een goede instructie zal een nieuw per
soneelslid eerder geneigd zijn alle aandacht aan
zijn werk te besteden, dan in het andere uiterste
geval nl., dat hij zelf maar moet zien dat hij zich
de stof eigen maakt.
Het wekken van de belangstelling voor het
werk, door de interessante kanten van het werk
te belichten, zal een stimulans kunnen zijn.
Verder zal het nuttig kunnen zijn, dat de mensen
reeds vrij spoedig wordt duidelijk gemaakt, dat
het werk dat zij verrichten een noodzakelijk
onderdeel van het geheel vormt, waarbij even
tueel iets meer kan worden meegedeeld over de
samenhang van de verschillende soorten werk,
die door de mensen op het kantoor worden ver
richt. Speciaal bij onze banken, waar het aantal
personeelsleden sterk groeit, zal het voor nieuw
komers steeds moeilijker wordt ook te begrijpen
op welke wijze het totale werk tot stand komt.
Wanneer de bank groter wordt, zal een goede
instructie aan de personeelsleden in toenemende
mate de aandacht vragen.
De in dit artikel genoemde onderdelen, nl. de
eigenlijke instructie en de nazorg, zullen in een
volgend artikel verder worden toegelicht.
125