de landbouwhuishoudschool in Oudenbosch een
bestuuslid. Altijd heeft hij gewerkt om de be
langen van de cliënten in het werkgebied van
de bank te behartigen. Zijn helder inzicht en
ruime blik zijn daarbij van onschatbare waarde
geweest. In de toekomst zal zeer zeker nog wel
eens een beroep op zijn grote kwaliteiten wor
den gedaan.
Kadervorming in Kenya
Sinds september van het vorige jaar wordt
onder auspiciën van de Stichting Pro Afrika aan
éénjarige cursus gehouden voor huishoudlera-
ressen en enkele maatschappelijke werksters uit
Kenya. Aan deze cursus wordt deelgenomen
door dertien cursisten die in hun land allen
reeds een opleiding hebben gehad en die ook
al in functie zijn geweest. De opleiding in Kenya
is echter nog niet in die mate geperfectioneerd,
als in de meeste Europese landen het geval is.
De cursus in Oudenbosch is dan ook bedoeld
als een nascholing, die tevens gewijd is aan een
aantal andere onderwerpen, zoals: sociologie,
sociale wetenschappen, staatsinrichting, politieke
wetenschappen, muziek, enz. Voorts worden
lessen gegeven in: tropische hygiëne, eerste
hulp bij ongelukken, ziekenverpleging en uiter
aard diverse onderwerpen op het terrein van de
huishoudkunde. In het kader van laatstbedoelde
lessen werd ook het Gezins-Begrotings-Instituut
uitgenodigd voor het geven van een uit vier les
sen bestaande cursus.
De G.B.I.-lerares zag zich hier geplaatst tegen
over een aantal cursisten, die, als zij terug zijn
in hun eigen land, voorlichting zullen moeten
geven onder zeer uiteenlopende en geheel
andere omstandigheden dan wij in ons land
kennen. In Nairobi, de hoofdstad van Kenya, en
in een enkele andere plaats van enige betekenis
treft men wel met Europa vergelijkbare toestan
den aan. In de binnenlanden echter leeft men
veelal nog zeer primitief. De plannen voor de
industrialisatie, die momenteel in verscheidene
delen van het land worden verwezenlijkt, zullen
echter snelle veranderingen teweegbrengen.
Toestanden die hier zeer geleidelijk soms
over een tijdsverloop van een halve eeuw of
langer zijn gewijzigd, zullen ginds misschien
binnen tien jaren grondig veranderen. Deze
snelle omschakeling stelt enerzijds bijzonder
hoge eisen aan allen die betrokken zijn bij het
geven van onderwijs en voorlichting. Anderzijds
schept deze ontwikkeling van een geheel ander
leefpatroon de mogelijkheid bestaande gewoon
ten en gebruiken meteen aan te passen aan de
nieuwe omstandigheden.
Zo zal men in sommige gebieden, waar thans
geldverkeer nog niet algemeen gangbaar is, de
mensen moeten leren hoe zij dit voor hen nieuwe
ruilmiddel" dienen te hanteren. De reclame die
in de steden ook door middel van radio en
televisie reeds een grote rol begint te spelen,
zal ook elders in het land steeds meer invloed
gaan uitoefenen. Het spreekt vanzelf dat de
tegenstellingen tussen moderne reclame voor de
wereldprodukten van deze tijd en de levensom
standigheden op het platteland van Kenya bij
zonder groot zullen zijn. Het gevaar, dat veel
plattelandsbewoners (en ook stadsbewoners)
daarvan het slachtoffer zullen worden, is niet
denkbeeldig. Slechts wanneer men van begin af
aan leert overzien hoe men met het beschikbare
geld dient om te gaan, is er een kans dat grote
financiële moeilijkheden voor de betrokkenen
kunnen worden voorkomen. Het zal de niet een
voudige taak zijn van de deelneemsters aan de
cursus in Oudenbosch ook hieromtrent duide
lijke voorlichting te geven.
De G.B.I.-lerares heeft in haar lessen een aan
tal aanwijzingen gegeven voor het ontwerpen en
vervaardigen van leermiddelen, die aan het land
zijn aangepast. Waar veel inwoners nog analfa
beten zijn, zal het visuele materiaal stellig een
belangrijke rol gaan spelen bij de voorlichting.
Voorts heeft zij lessen gewijd aan het kashouden
en begroten, waarbij zij onder meer het be
rekenen van de kosten van een uitzet en van de
kosten van verschillende menu's heeft behan
deld. Als haar belangrijkste taak heeft zij echter
gezien het geven van een duidelijk beeld van de
wijze waarop de cursisten straks in hun eigen
land de hier vergaarde kennis het beste zullen
kunnen overdragen.
115