33 ct. Bij het door de landbouw bepleite vlees-
beleid behoeven geen hogere uitgaven door de
schatkist te worden gedaan en hoeft de con
sumptieprijs niet te worden verhoogd.
Aardappelsituatie
In de akkerbouwsector heeft vooral de on
gunstige situatie op de consumptieaardappel-
markt de laatste tijd veel onrust veroorzaakt.
Tengevolge van een overvloedige oogst in ver
schillende landen is er onvoldoende export
mogelijkheid en dreigt een groot overschot te
ontstaan, dat een sterk prijsdrukkende werking
kan uitoefenen. Waar de regering of het Produkt-
schap voor Aardappelen in de laatste jaren maat
regelen heeft getroffen om de export te belem
meren of een al te hoog prijspeil te voorkomen,
zouden thans prijsondersteunende maatregelen
moeten worden getroffen. Daarvoor is zelfs nog
een in het verleden gevormd potje van ongeveer
4 miljoen aanwezig. Slechts na veel geharre
war en veel kritiek maar ook misverstand
op het Produktschap voor Aardappelen bleek het
mogelijk een door de landbouw verdedigde
regeling door te voeren. Bij een bodemprijs van
8,50 per 100 kg bestaat thans de mogelijkheid
onbeperkt ter overname aan te bieden, waarbij de
prijs elke week wordt verhoogd met een ver
goeding voor de aan de bewaring verbonden
kosten en risico's.
Overigens draagt deze maatregel een zeer
incidenteel karakter en is er geen sprake van
een bevredigend en doelbewust beleid. De
minister heeft het bedrijfsleven dan ook nog
eens uitdrukkelijk verzocht zich hierover nader
te beraden. Vooral nu velen zich bezorgd maken
over de teruggang van het consumptieaardappel
areaal dient te worden overwogen in hoeverre
door een bevredigende prijsregeling een lonende
teelt kan worden gewaarborgd. Gezien de
schommelingen in de oogst en de wisselvallige
exportmogelijkheden bij grote oogst minder
vraag uit het buitenland is dit geen eenvoudige
opgave. Toch moet het mogelijk zijn om bij
schaarste een al te hoog prijspeil dat niet
zou passen in het door de regering gevoerde
algemene prijsstabilisatiebeleid te voorkomen.
108
Wanneer de regering daarbij belet van gunstige
marktsituaties te profiteren dan zal de teler ge
lijkertijd de garantie moeten krijgen, dat hij voor
zijn produkt in dat jaar in ieder geval een be
hoorlijke prijs kan maken. Omgekeerd zou dan
ook bij overschotten of onvoldoende export
en/of door buitenlandse regeringen verleende
subsidies de teler voor al te grote catastrofes
moeten worden gewaarborgd.
Aardappelwaarheen
Dezer dagen heeft het Produktschap voor
Aardappelen op ruime schaal een boekje ver
spreid, getiteld: „Aardappelwaarheen". In
dit boekje wordt de bestaande toestand geana
lyseerd en zijn tevens enkele middelen aange
geven die tot verbetering van de produktie en
afzet kunnen leiden. Weliswaar wordt daarin
enerzijds gesteld, dat, met het oog op een regel
matige voorziening van de binnenlandse markt
met aardappelen van goede kwaliteit tegen
redelijke prijs, een verdere inkrimping van het
areaal moet worden voorkomen, doch daarbij
wordt anderzijds geen verplichte kwaliteitsrege
ling of een prijsstabilisatiebeleid aanbevolen.
Het wil ons voorkomen en in kringen van
de landbouw hoort men steeds meer stemmen in
die richting dat door een kwaliteitsregeling
beter tegemoet kan worden gekomen aan de
wensen van de consument, waardoor zeker de
consumptiedaling kan worden gestuit. Thans
wordt immers de aardappel, die niet geschikt is
voor export, toch in het binnenland aangeboden.
Gezien ook de ontwikkeling van de afzet van
levensmiddelen mag worden verwacht dat de
consument voor een goed produkt ook een
goede prijs wil betalen.
Gezien de sterk stijgende kosten en wissel
vallige afzetmogelijkheden heeft het weinig zin
te waarschuwen tegen een inkrimping van het
areaal, die juist noodzakelijk kan zijn om de
aardappelteelt voor de producent gemiddeld tot
een lonende bezigheid te maken. Tenzij men
door een bevredigende en uitvoerbare prijsrege
ling een betere rentabiliteit van de aardappel
teelt weet te verzekeren. Deze kernvraag, welke
niet in de door het Produktschap verspreide