Wenken voor kassiers Veelsoortige arbeid De werkzaamheden, welke op onze banken worden verricht, zijn tegenwoordig van zeer verschillende aard. De service is verbeterd en het dienstenassortiment is aanmerkelijk uitge breid. Dit is goed merkbaar in het contact met de cliënten, zowel bij de behandeling aan de loketten als bij de gesprekken, die vanwege hun meer gecompliceerde of meer vertrouwe lijke aard in het privékantoor van de directeur worden gevoerd. De traditionele spaarbank- en rekeningcourantposten worden regelmatig afge wisseld door bijzondere spaarregelingen, meer ingewikkelde voorschot- en kredietaanvragen, uitvoering van giro-opdrachten voor binnen- of buitenland, assurantie- of reisdeviezenzaken, aan- of verkoop van effecten. De grotere ver scheidenheid in het werk is overal in de bank waarneembaar, zowel bij de administratie, de boekhouding, de kasafdeling, de postbehande- ling, de archivering, als ook bij de aktenverzor- ging. Uitvoering van het werk Alle soorten werk worden meestal verricht door een kleine groep goed met elkaar samen werkende personen. Het geringe aantal mede werkers heeft tot gevolg, dat moeilijk een vol ledig doorgevoerde specialisatie te verwezen lijken is. Ook is een doelmatige werkverdeling lang niet eenvoudig en voor alle omstandigheden passend te maken. Toch is een werksplitsing noodzakelijk zodra een bank meer dan één per- soon in haar dienst heeft. Al zeer spoedig zal men moeten denken aan afgeronde taken, welke aan een bediende worden opgedragen. Geven van opdrachten Het geven van een opdracht om een bepaalde hoeveelheid werk te verrichten, vereist de no dige voorbereiding. Degene, die de opdracht ontvangt, dient zeer precies te weten wat er van hem of haar wordt verlangd, teneinde misver standen te voorkomen. Vaak blijkt een duide lijke opdracht niet volledig te zijn begrepen. Degene, die de opdracht geeft, zorge er voor, dat alle opdrachten op de juiste wijze worden 98 begrepen en verstaan. Op de grote kantoren is het gebruikelijk, dat een taakopdracht nauw keurig wordt beschreven om misverstanden zo veel mogelijk uit te sluiten. Controle op de uitvoering Controle op de uitvoering van een gegeven opdracht is noodzakelijk. Vaak is een derge lijke controle te verkrijgen door een vergelijking van totalen. Als voorbeeld kan worden genoemd het verwerken van de giro-opdrachten, welke bestemd zijn voor andere banken, voor reke ninghouders bij de Postgiro en voor cliënten van de eigen bank. In dit geval dient het to taal van de opdrachten gelijk te zijn aan het totaalbedrag van de gezamenlijke tellijsten, ver meerderd met de interne giro's. Op deze wijze is op zeer veel punten een verband te leggen. Dikwijls is echter ook een uitvoerige detail controle noodzakelijk. Instructie Door tijdgebrek komt het wel eens voor, dat een nieuw personeelslid aan het werk wordt gezet zonder dat hij de nodige opleiding of in structie heeft ontvangen omtrent de door hem te verrichten werkzaamheden en de daarbij ten dienste staande middelen. Eén van de vereisten voor een nieuwe werk nemer is wel, dat hij zijn collega's en zijn nieuwe omgeving leert kennen. Als hij de beschikking krijgt over een bureau dienen de laden slechts datgene te bevatten wat de functionaris werkelijk nodig heeft voor zijn werk. Het geven van een goede instructie kost tijd, maar leidt tot een betere uitvoering van het werk. Als de omgeving, waarin moet worden gewerkt, gunstig is en de hulpmiddelen, welke benodigd zijn, zoveel mogelijk binnen het on middellijk bereik van de functionaris zijn opge steld, kunnen vlotte resultaten worden bevor derd. Van minstens zoveel belang is het, dat de nieuwe functionaris zich opgenomen weet in een prettige gemeenschap waarin hij een zinvolle taak verricht. (vervolg hiernaast)

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 36