Wenken voor kassiers of inderdaad het meubilair, dat aanwezig is, een Kantoorruimte De ruimte, waarin bij onze banken wordt ge werkt, is van uiteenlopende aard. Nieuwe mo derne gebouwen en zeer oude kantoren komen in onze organisatie voor. Het personeel heeft soms de beschikking over een overvloed van ruimte, echter is in zeer veel gevallen de be schikbare ruimte beslist aan de kleine kant. Verbouwing of nieuwbouw zijn vaak nood zakelijk, doch de kosten zijn dermate hoog, dat een uitbreiding lang wordt uitgesteld. Benutting van de kantoorruimte Vanzelfsprekend is het voor alle banken nuttig zich te bezinnen op de vraag of inder daad op de beste manier gebruik wordt ge maakt van de beschikbare ruimte. Voor banken, waar de ruimte beslist te klein moet worden geacht, is het van zeer groot belang eens na te gaan, of er geen middelen zijn om het kan toor optimaal te benutten. Overtollig meubilair enz. In de eerste plaats verdient het aanwezige meubilair de aandacht. Men kan zich afvragen functie vervult bij de dagelijkse uitoefening van het bedrijf, indien verschillende kasten dienst doen voor het opbergen van diverse stukken, welke slechts sporadisch worden geraadpleegd, zal het aanbeveling verdienen hiervoor een andere plaats in het gebouw te zoeken. Door een jarenlange gewoonte heeft een be paalde opbergmethode soms geleid tot een si tuatie, die in verband met de groei van de bank eigenlijk niet langer houdbaar is. Dagelijkse werkzaamheden De dagelijkse werkzaamheden moeten zo soepel mogelijk geschieden. Daartoe is het nodig, dat alle middelen, welke hierbij worden gebruikt, op een vaste plaats in het kantoor aanwezig zijn. Het werk aan het loket kan als voorbeeld dienen. In de directe omgeving van de balie dienen alle formulieren en andere hulpmiddelen aan wezig te zijn, welke voor de loketwerkzaamhe den gebruikt worden. De ruimte, welke in de on middellijke omgeving van het loket beschikbaar is, is in de regel niet al te groot. Bij vele ban ken ziet men dan ook, dat onder het loket een mooie vakverdeling is aangebracht, waarin zeer doelmatig formulieren, spaarbusjes, spaarboek jes e.d. kunnen worden opgeborgen. Indien men bovendien van de stelling uitgaat, dat op deze plaats datgene wordt opgebor gen dat direct met het loketverkeer heeft te maken, kan van deze ruimte een zeer efficiënt gebruik worden gemaakt. Geloop vermijden Voor het goed functioneren van het kasver- keer zijn vaak zeer veel hulpmiddelen nodig. Het is niet voldoende, dat over de kwitanties en stortingsbewijzen kan worden beschikt. Ook kleinigheden, zoals stempels, stempelkus- sens, paperclips, ballpoints, nietmachine e.d. moeten direct beschikbaar zijn. Meerdere kantoren beschikken b.v. slechts over één of twee stempelskussens. Hierdoor ontstaat elke dag een heen en weer lopen op het kantoor, dat vooral bij de kantoren, welke toch al aan de kleine kant zijn, storend kan werken. Ook kost het steeds ophalen van der gelijke zaken veel tijd. Door dit tijdverlies wordt de wachttijd van de cliënten langer dan nodig is. Bij een te kleine wachtkamer geeft dit aan leiding tot moeilijkheden. Een advies, dat zeker navolging verdient, is dan ook het volgende: de kleinere hulpmiddelen, welke op een bank veelvuldig worden gebruikt, moeten in meerdere exemplaren aanwezig zijn. Elke „afdeling" dient hierover te kunnen be schikken. Een te grote zuinigheid op dit gebied leidt vaak tot veel extra werk. Verlichting Een goede verlichting boven elk loket geeft al direct veel voordelen. Zowel de cliënt als de loketbediende kan vlot zijn werk verrichten. Fouten worden hierdoor voorkomen en de cliënt kan prettiger worden bediend. Rommel op de balie Teneinde verder een vlotte bediening moge- (vervolg op 59 onderaan) 58

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 28