meeste gevallen tot volle tevredenheid van beide banken ling werd dit ook voorgesteld. Men kwam toen echter met het denkbeeld, dat de grotere banken vaak tijdelijk wel konden en wilden helpen. Mijns inziens moet het echter als bij de P.T.T. (waar u ook wel eens een vergelijking mee maakt) dat men aan vraagt en in overleg iemand van het hoofdkantoor ont vangt. Als deze mensen speciaal hiervoor worden aangesteld is het voor een kassier niet zo moeilijk dit op een be stuursvergadering naar voren te brengen en op de bij kantoren kan met de werkzaamheden hier zoveel moge lijk rekening mee worden gehouden. Hoogachtend, W. Grasdijk, kassier van de Coöp. Boerenleenbank „Noorddijk" (Gr.) Naschrift van de redactie. De door de heer Grasdijk voorgestelde oplossing heeft de Centrale Bank vroeger ook reeds overwogen. Zij heeft inderdaad aantrekkelijke kanten. Er zijn echter naar onze Barneveld 10 miljoen Bij het bereiken van deze mijlpaal werd een drietal spaarders verrast. De voorzitter van het mening ook grote bezwaren aan verbonden. Allereerst kan men met 1 of 2 vaste vervangers" per rayonbureau toch niet aan alle aanvragen om vervangers voldoen, verder zou het zeer moeilijk zijn voor deze functie vol doende geschikt personeel aan te trekken en ten slotte zou de onderlinge hulpverlening door de zusterbanken op het tweede plan komen. Dit laatste is zeer gewichtig, want wij geloven nog steeds, dat de banken voor de ver vanging in de eerste plaats hun oog moeten richten op genabuurde, bevriende banken. Door het maken van een afspraak met een zusterbank dient een bank zelf voor vervanging te zorgen. De praktijk wijst uit, dat dit in dé lukt. Blijkt dit echter onmogelijk, dan komt de Centrale Bank op de proppen. De Centrale Bank laat een bank, die in redelijkheid zelf niet voor vervanging kan zorgen (maar het wel heeft geprobeerd!), nooit in de steek en de inspectiedienst staat dan klaar om de tijdelijk open gevallen plaats in te nemen. Op deze wijze is er in de praktijk dus reeds een redelijke oplossing van de moei lijkheden verkregen. bestuur, de heer J. van Donkersgoed, overhan digt hier de gebruikelijke enveloppe met inhoud. In ruim 5 jaar tijd zijn de spaargelden ge stegen van 5 tot 10.000.000, 29

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 31