Wenken voor kassiers Efficiency In het vorige artikel werd een aantal pro blemen ter sprake gebracht, dat samenhangt met het zoeken naar andere werkmethoden. Het invoeren van deze andere werkwijzen zal kun nen leiden tot een verbetering van de bedrijfs efficiency. De steeds in omvang toenemende hoeveel heid werk noopt speciaal bij vele sterk groeiende banken tot een onderzoek, waarbij nagegaan dient te worden of inderdaad wel op de meest doelmatige manier te werk wordt ge gaan. Kritische instelling Bij een intern onderzoek doet zich de moei lijkheid voor, dat degene, die het onderzoek leidt, volkomen vertrouwd is met de bestaande situatie. Hij staat niet voldoende kritisch tegen over het eigen bedrijf. Het patroon van de werkzaamheden is een bekend beeld geworden, waarbij de vraag of het werk misschien ook op een andere manier zou kunnen worden gedaan, vaak nauwelijks wordt overwogen. Om tot verbetering te geraken is het echter nodig de werkzaamheden zeer kritisch de revue te doen passeren en daarbij te trachten moge lijke gebreken op te sporen. Medewerking personeel Indien getracht wordt te komen tot aanzien lijke verbetering, is het zeer belangrijk, dat ook het personeel van de bank bij een dergelijke activiteit wordt ingeschakeld. Alle personen, die betrokken zijn bij het arbeidsproces op het kantoor, moeten indien mogelijk ook in staat worden gesteld hun steentje bij te dragen. Wanneer meerdere personeelsleden worden ingeschakeld bij een reorganisatie, zal het in- (vervolg afrekening cheques) biteren of betaalde gelden terug te vorderen, indien een afgerekende of uitbetaalde cheque onverhoopt onbetaald wordt teruggezonden. Is deze mogelijkheid er niet, dan verdient het de voorkeur met creditering van de aanbieder te wachten tot het provenu is ontvangen. voeren van andere werkmethoden minder op bezwaren stuiten. Doel van efficiencyverbetering De vraag kan worden gesteld wat de redenen kunnen zijn een dergelijk onderzoek in te stellen. Een van de belangrijkste doeleinden blijft de kostenverlaging. Voor verschillende banken zal dit een waardevol aspect zijn, omdat een goede rentabiliteit niet gemakkelijk te verwezenlijken is Een andere reden kan zijn, dat de kantoor ruimte gezien de steeds verdergaande groei van de bank te klein is of in de nabije toe komst te klein dreigt te worden. Vele van onze banken beschikken over aller lei hulpmiddelen: telmachines, rekenmachines, schrijfmachines, boekhoudmachines, adresseer- machines, e.d. De vraag zou kunnen worden gesteld of inderdaad van deze hulpmiddelen het meest efficiënte gebruik wordt gemaakt. Vaak moeten dergelijke hulpmiddelen in de naaste toekomst weer worden vervangen. Het is dan het gemakkelijkst weer eenzelfde apparaat aan te schaffen, doch is het beter zich te bezinnen op de vraag of een andere machine meer en betere mogelijkheden zou bieden. In het algemeen kan men stellen, dat door efficiencyverbetering de rentabiliteit van de bank wordt verhoogd, waarbij dan komt, dat de groei beter kan worden opgevangen en een goede manier van werken de gehele sfeer op de bank ten goede komt. Waar te beginnen? Het beginpunt behoeft geen twistbron te zijn. Elke bankdirecteur weet in het algemeen de knelpunten vrij goed te onderscheiden. Het ver dient alleen aanbeveling in de eerste plaats aandacht te schenken aan het massawerk en eerst daarna de detailpunten van kleinere werk zaamheden onder de loupe te nemen. Als voorbeeld noemen wij de nieuwe bank giroformulieren, die reeds bij veel banken wor den gebruikt. In deze rubriek is dit onderwerp al enkele malen aan de orde gesteld, maar dit neemt niet weg, dat nog een groot aantal ban ken er geen gebruik van maakt. (vervolg op blz. 27) 26

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1964 | | pagina 28