Wenken voor kassiers Plannen Bij het begin van een nieuw jaar wordt dik wijls een reeks plannen gemaakt op verschil lend gebied. Ook bij onze banken zijn velen regelmatig bezig zich te bezinnen op datgene, wat in het komende jaar misschien zal kunnen worden ge realiseerd. Dit geldt in sterke mate ten aanzien van de werkmethoden, die op de verschillende kan toren worden gevolgd. Slechts zeer weinig men sen blijven altijd doorgaan in een sleurgang, welke reeds jaren is gevolgd. De steeds toe nemende hoeveelheid werk dwingt heel sterk in de richting zich van tijd tot tijd weer opnieuw te bezinnen of er geen andere methoden, en dus betere methoden, zijn te vinden, waardoor de werkzaamheden meer doelmatig kunnen worden verricht. Zeer dikwijls zijn de plannen, welke men koestert, gericht op een bepaald onderdeel van de werkzaamheden. Echter blijkt maar al te vaak, dat de plannen te vaag zijn en dat een beslissing om een bepaalde verandering aan te brengen, niet voldoende wordt doordacht. Methodenonderzoek Toch is het absoluut noodzakelijk, afhankelijk van de grootte van de bank, dat regelmatig wordt nagegaan of op het desbetreffende kan toor wel op de meest efficiënte wijze wordt ge werkt. Een dergelijk „methodenonderzoek" kost tijd en moeite. Het vraagt zelfs vrij veel tijd wanneer men hieraan goed aandacht wil schen ken. Indien dit onderzoek echter goed wordt verricht, kan op den duur veel arbeid worden bespaard. Verschillende facetten Een dergelijke bestudering kan wel op zeer verschillende manieren worden aangepakt. Men kan b.v. de werkzaamheden indelen in verschil lende soorten. Wij noemen de volgende inde ling: dagelijkse werkzaamheden periodieke werkzaamheden onverwachte werkzaam heden. In eerste instantie zou men zich kunnen afvragen welke van deze drie soorten arbeid bij de bank de meeste moeilijkheden veroorzaken. Het is b.v. mogelijk, dat de periodieke werk zaamheden elk jaar of elke maand een aan zienlijke verstoring geven in de uitvoering van de normale dagtaak. De maandelijkse werkzaamheden, de boeren leenbankmaandstaat en alle bijbehorende staten vertonen op het einde van de maand een piek. Bij een andere bank zou het mogelijk kunnen zijn, dat de periodieke giro's op het einde van de maand een te zware belasting betekenen. Zeker is wel, dat bij zeer veel banken het extra werk in verband met de jaarafsluiting een grote last betekent. Oplossing van de moeilijkheden De oplossing van de moeilijkheden kan op zeer verschillende manieren worden gezocht, b.v. door het aantrekken van meer personeel door het uitbreiden van de kantoorruimte door het invoeren van nieuwe formulieren door het aanschaffen van verschillende hulp middelen. Teneinde echter tot maatregelen over te kun nen gaan, is het nodig, dat over deze materie wordt nagedacht en tevens dat de verschillende moeilijkheden en mogelijkheden eens uitvoerig op papier worden gezet. Ook hierbij kan men weer op zeer verschil lende manieren te werk gaan. Het is mogelijk de problemen uit te werken voor een bepaald onderdeel van de administratie. Het gevaar is daarbij niet denkbeeldig, dat men later bij een ander onderdeel dezelfde problematiek, mis schien in een iets andere schakering, opnieuw zal ontmoeten. Het andere uiterste is wel, dat men het geheel van de administratie tracht op te zetten. Bij een dergelijke wijze van benadering zal men eveneens meerdere moeilijkheden ont moeten. Improviseren of organiseren Op vele van de kantoren van aangesloten banken wordt veel geïmproviseerd en dikwijls nog te weinig georganiseerd. 438

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 32