schien wel eens iets gaat „drukken", dan moeten wij daarvoor naar mijn gevoel toch echt wel begrip kunnen opbrengen. Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan en als mijn stellige mening uitspreken, dat het te be treuren is, dat de Centrale Bank niet reeds veel eerder de aangesloten banken op de wenselijkheid van deze vorm van serviceverlening heeft gewezen. Om echter niet te veel van het eigenlijke doel af te dwalen lijkt het me gewenst thans nader op de gestelde vragen in te gaan. Natuurlijk is het behalen van winst niet het enige of zelfs maar het belangrijkste oogmerk. Ik heb reeds op gemerkt, dat naar mijn mening de assurantiebemidde ling zonder meer behoort tot het normale diensten assortiment van een moderne bank. Wij vinden het toch vanzelfsprekend, dat onze organi satie meedoet met het nieuwe bankgirosysteem; wij vinden het volkomen normaal, dat wij als raiffeisen- banken/boerenleenbanken ons bezig houden met b.v. de handel in vreemd geld en met de aan- en verkoop en bewaring van effecten. Waarom zouden wij dan niet een andere en even normale tak van bankservice, als de assurantie nu eenmaal is, gaan bedrijven? Dat onze banken hiermee iets verdienen en dat deze assurantiebemiddeling dus mede een bron van inkom sten wordt, kan toch naar mijn gevoel alleen maar als een prettige bijkomstigheid worden beschouwd. Het sluiten van verzekeringen is geloof ik toch wel een vol komen legale zaak en naar ik altijd heb gemeend toch ook beslist niet in strijd met de goede zeden en het ontgaat mij daarom dan ook volkomen, waarom er aan aldus verworven baten beslist een luchtje zou moeten zitten I „Voeren de banken zelf ook acquisitie?". Nu is deze vraag niet zonder meer met ja of nee te beantwoorden. In de eerste plaats moeten we ons afvragen: wat is het criterium En in de tweede plaats geldt hier geloof ik wel: zoveel hoofden, zoveel zinnen. Wel kan ik zeggen wat mijn opvatting is van een naar mijn mening voor onze banken juiste uitvoering van onze taak op dit terrein, nl. beslist niet gaan forceren. Dus geen acquisitie in directe zin, maar wel kunnen en moeten wij onze cliënten wijzen op de mogelijkheid bij onze banken verzekeringen te sluiten, waarbij wij er dan wel voor moeten waken iemand „iets aan te praten". Ik zou het zo willen zeggen: we moeten ons eerst over tuigen of een bepaalde verzekering in het belang van onze cliënt is. In de tweede plaats moeten we er dan zeker van zijn, dat de daarvoor verschuldigde premie door hem kan worden opgebracht. En in de derde plaats moeten wij, vanzelfsprekend, alleen werken met vol komen te goeder naam en faam bekend staande maat schappijen. Wanneer aan al deze voorwaarden is voldaan kunnen we met een gerust hart onze cliënt adviseren een derge lijke verzekering te sluiten en mogen we gerust pro beren hem daartoe te bewegen. Maar ook dan niets forceren, maar de klant in alle vrijheid laten beslissen. Want alleen op deze manier dienen we het belang van de cliënt èn van de bank. En op deze manier dienen we ook de gemeenschap, waarin we werken; misschien doen we het niet beter en/of goedkoper dan een andere bonafide tussenper soon, maar ook zeker niet slechter en zeker niet duur der. En stellig veel beter en veel goedkoper dan een niet zo erg bonafide tussenpersoon, waarvan er ook nog wel enkele rondlopen. Op het punt van de schaderegeling meen ik de lezers wel volkomen gerust te mogen stellen. In de praktijk heb ik nog nooit meegemaakt, dat hierdoor een cliënt werd verloren en bij een juiste opvatting van onze taak is dit gevaar ook geheel denkbeeldig. Wat nu het „inbreken" betreft, ik geloof toch wel, dat we deze term niet al te vlug moeten gebruiken, want als we de activiteiten van de bank op dit gebied als zodanig zouden moeten betitelen, dan moeten we wel vaststellen, dat onze banken (en ook andere uitstekend bekend staande instellingen) zich in het verleden al veel vaker en op grote schaal aan dit delict hebben schuldig gemaakt. Nu geloof ik overigens helemaal niet, dat de schrijver zelf dit „inbreken" zo erg serieus neemt, want even later suggereert hij de oprichting van een N V. Land- bouwverzekeringsbank, waarvan de te behalen voor delen „onvoorstelbaar groot zouden kunnen zijn". Hier uit is dus op te maken, dat, wanneer we het maar groot genoeg aanpakken en we daarmee grote winsten maken, het „inbreken" beter te rechtvaardigen zal zijn of in elk geval niet meer zo op de voorgrond zal behoeven te staan. Als laatste punt nog even de uitdrukking „kruimel werk". De inzender staat kennelijk nogal sceptisch tegenover het financiële resultaat van de assurantiebemiddeling, getuige ook zijn opmerking, dat meestal de baten wel bekend zijn, maar de lasten meestal slechts bij benade ring. Dit laatste nu kan ik me erg moeilijk voorstellen. De lasten zijn beslist niet indrukwekkkend en hoewel niet op de cent af te bepalen, zijn ze toch vrij nauwkeurig te berekenen. Erg belangrijk is dat echter niet, want in ver houding tot de baten zijn ze zeer laag en in ons geval is dat dan ook gemakkelijk aan te tonen. Nu blijft dus ten slotte nog de vraag: wat verstaat de heer Van Maldegem onder „kruimels"? Hij zegt in beeldspraak, dat wanneer men brood wil eten, men niet moet beginnen om de kruimels van de vloer en de tafel op te vegen. Ik vraag me daarom wel af of hij zich wel voldoende realiseert hoe groot het formaat van deze kruimels is, want uit eigen ervaring kan ik hem verzekeren, dat hij niet de eerste zou zijn, die zich daarover verbaasde. En dit is niet slechts mijn ervaring, doch ook die van verschillende collega's. Om dit artikeltje met een andere beeldspraak te be sluiten, zou ik dan ook willen zeggen; Na het eten van deze kruimels kan men misschien nog wel aan een vol brood denken, maar trek om te eten zal men niet meer hebben. Hoogachtend, G. Moek, directeur Coöp Raiffeisenbank „Stadskanaal Propaganda-activiteit in stad en dorp Ten gevolge van een drukfout werden in de brieven in het juninummer, opgenomen onder bovengenoemd hoofd, publiciteitspercentages genoemd van respectievelijk 1% en 11/2%. Dit dient te zijn: 1%„ en 1 V2%o- 399

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 33