Postgiro en ponskaarten Het zal thans algemeen bekend zijn, dat Post cheque- en girodienst de laatste jaren doende is de stortings- en overschrijvingsformulieren te vervangen door ponskaarten; eerst de eerst genoemde, daarna en thans groepsgewijze de laatste. Deze vervanging is in volle gang. Het doel zal duidelijk zijn. Gedwongen door de steeds wassende stroom van rekeninghouders en opdrachten wil men tot volledige automati sering komen en om technische redenen heeft men thans ponskaarten nodig. Deze redenen willen wij niet beoordelen. Wel willen wij opmerken, dat voor automa tische verwerking niet steeds ponskaarten nodig zijn. Ook slappe formulieren kunnen hiervoor dienstbaar gemaakt worden. De nieuwe bank giroformulieren zijn b.v. bestemd om t.z.t. door computers verwerkt te worden. Het gaat er maar om, de formulieren voor machines leesbaar te maken, hetzij door het ponsen van tekens in de kaarten, hetzij door het aanbrengen van door de computers leesbare tekens in een of andere vorm op slappe formulieren. De Postcheque- en girodienst heeft dus pons kaarten nodig en wij dienen dit te respecteren en te aanvaarden. Deze dienst heeft zich vanaf de eerste wereldoorlog met thans meer dan 1 miljoen boekingen per dag een plaats ver overd in het landelijk betalingsverkeer, die niet meer is weg te denken. Als verklaring voor het achterblijven van de banken kan o.m. aange voerd worden, dat we in 1918 geen ,,geld- sanering" meemaakten. Na de tweede wereld oorlog is dat wel het geval geweest, en we kunnen rustig constateren: „vanaf de geld- sanering begon de victorie". Zeker voor de 1300 boerenleenbanken, omdat na de bezet tingstijd bleek, dat zeer veel contant geld naar het platteland was verhuisd en elke bezitter hiervan een bankrekening moest openen. Iedere bankman uit die tijd herinnert zich ongetwijfeld de moeilijkheden met geblokkeerde, girale en vrije rekeningen. Doch toen de moeilijkheden voorbij waren, zijn de bankrekeningen in hoofd zaak blijven bestaan, en het bankgiroverkeer was in opkomst. De laatste jaren wordt door de Nederlandsche Bankiersvereniging in samenwerking met de beide centrale landbouwkredietinstellingen ern stig gewerkt aan coördinatie teneinde binnen afzienbare tijd tot automatische verwerking van het bankgiroverkeer te komen. Daartoe is de invoering van het uniforme formulier een eerste belangrijke stap geweest. Verwacht mag wor den dat de bankgiro, vooral voor grotere be dragen, steeds een voorsprong zal houden op de Postcheque- en girodienst, aangezien de laatste geen rente vergoedt over saldi op post rekeningen. De nieuwe ponskaart Terugkerend tot de ponskaarten, verwijzen wij naar onze circulaire aan de aangesloten banken d.d. 15 augustus jl. waarin de omzetting van de slappe verzamelgiro's in ponskaarten werd aan gekondigd, met ingang van 1 januari a.s. Wij kunnen respect opbrengen voor de wijze waarop door onze banken hierop is gereageerd. De bestellingen voor ponskaarten komen vlot binnen; het drukken hiervan door de Post cheque- en girodienst is in volle gang en de partijen kaarten zullen door deze dienst in de eerstvolgende maanden rechtstreeks aan de banken worden toegezonden, volledig bedrukt met de opgegeven gegevens. Onnodig te zeg gen, dat de kaarten dus niet voor januari a.s. in gebruik moeten worden genomen. De verwer king, het vermelden op de verzamelgirolijsten en het toezenden aan de Centrale Bank dient op dezelfde wijze te geschieden als tot dusverre met de slappe formulieren. Wij moeten nog wijzen op de vertraging welke zal ontstaan bij de verwerking van ponskaarten door de Postcheque- en girodienst, aangezien het aanbrengen der ponstekens door deze dienst ten minste 1 dag extra zal vergen. Wij leven in een tijd van snel voortschrijden de mechanisatie, ook en vooral voor administra tieve doeleinden. De mogelijkheden hiertoe en de meest gewenste vormen maken praktisch overal een dagelijks onderwerp van studie uit. Of de ponskaart, de bovenomschreven 51 (Vervolg zie blz. 394) 393

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 27