Bank-noten Raiffeisenweek in Schalkwijk In Schalkwijk werd de kerktoren ter gelegen- hied van de Raiffeisenweek in floodlight gezet. Deze zeer oude toren werd in 1803 weer van een spits voorzien en in 1962 geheel gerestau reerd. Gezamenlijk adverteren Het behoeft wel geen betoog meer, dat regel matig adverteren ook voor een bank heel be langrijk is. De noodzaak ervan is reeds tot veel banken doorgedrongen. Iets wat o.a. is op te maken uit het grote aantal stypen en matrijzen dat bij de Centrale Bank wordt besteld. Een praktische moeilijkheid, die zich bij het adverteren voordoet, is, dat het verspreidings gebied van een bepaald blad vrijwel nooit samenvalt met het werkgebied van een bank. Dit heeft tot gevolg dat als bank A adverteert zijn advertenties ook gelezen worden in andere plaatsen, waar de banken B, C enz. gevestigd zijn. Voor bank A gaat zodoende een belangrijk deel van het nuttig rendement van zijn adver tentie verloren. Dit bezwaar kan echter onder vangen worden als de banken A, B en C ge zamenlijk gaan adverteren. Dit colleftief adver teren wordt door verschillende banken reeds toegepast. Als wij hier een lans breken voor het gezamenlijk adverteren is dat om twee redenen. Gezamenlijk adverteren betekent een aanmerke lijke kostenbesparing. Immers de banken plaatsen dan niet langer ieder voor zich een advertentie, doch er verschijnt één advertentie met daarin de namen van de desbetreffende banken. De kosten worden door betrokkenen gezamenlijk gedragen. Wanneer bij deze vorm van adverteren planmatig te werk wordt gegaan en men tevoren bepaalt hoe vaak er geadver teerd zal worden en hoe groot de advertenties zullen zijn, is het mogelijk met het blad in kwestie een contract af te sluiten voor een zeker aantal mm. Dit houdt in dat tegen een goedkoper tarief geadverteerd kan worden. Bij bladen waarin ook door de Centrale Bank wordt ge adverteerd zal het in vele gevallen zelfs mogelijk zijn, te adverteren tegen het tarief dat voor de Centrale Bank geldt. Hoe dan ook, gezamenlijk adverteren betekent uit financieel oogpunt gezien altijd winst. Maar er is meer. Wanneer door een aantal banken samen wordt geadverteerd betekent dit een be langrijke versteviging van de organisatie in haar optreden naar buiten. Het komt nogal eens voor, dat in eenzelfde blad b.v. drie advertenties voor komen van verschillende banken. Dit maakt op het publiek een vreemde indruk en zou de mening kunnen doen postvatten, dat het hier gaat om drie elkaar beconcurrerende instellingen. Ook uit deze gezichtshoek bezien is er dus veel voor te zeggen om gezamenlijk te adverteren. Wij geven daarom de banken in overweging: treedt eens met elkaar in overleg en bespreekt samen welke mogelijkheden er voor uw banken liggen. De afdeling Publiciteit is gaarne bereid u daarbij van advies te dienen. 377

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 11