ken van de boeken „Algemene Voorlichting" en
„Handleiding voor de Administratie".
In de beginperiode, zolang er nog onvol
doende onderwerpen door de deelnemers zelf in
dicussie worden gebracht, zal dit materiaal,
tezamen met de gebruikelijke circulaires, bro
chures en de Raiffeisen-Bode, de agenda groten
deels kunnen vullen.
De introductie
In sommige delen van het land plegen reeds
groepen van kassiers, al of niet in het verband
van de Vereniging van Kassiers, in periodieke
bijeenkomsten hun ervaringen uit te wisselen.
Lang niet alle kassiers echter zijn daarbij be
trokken. Bovendien bestaat de indruk, dat het
vaak ontbreekt aan richting en werkplan.
Evenals bij de bestaande bijeenkomsten dient
bij de introductie van een nieuw systeem van
discussiegroepen het eigen initiatief en de zelf
werkzaamheid van de kassier als basis te wor
den gezien voor de deelneming. Daartoe zal de
genoemde landelijke kassiersvereniging, die, met
haar ongeveer 500 leden, ten aanzien van dit
doel wel representatief voor de kassiers is te
achten, bij de introductie van het systeem een
taak moeten krijgen. Hoewel deze vereniging
niet beschikt over de middelen om de organisa
tie en de verdere doorvoering ter hand te
nemen, krijgt zij op deze wijze toch de gelegen
heid meer inhoud te geven aan haar doelstelling.
De introductie door de kassiersvereniging
worde door de Centrale Bank ondersteund. Van
het bestuur van de Centrale Bank, wier functio
narissen in hun voorlichtende taak belang
hebben bij de ervaringen van de kassiers, zou
een bijdrage kunnen worden gevraagd in de
kosten die aan de bijeenkomsten zijn verbonden.
De indeling van de discussiegroepen
Om te komen tot een doelmatige indeling van
de groepen, dienen de deelnemers ieder bijvoor
beeld een drietal centrumplaatsen op te geven,
waarnaar hun voorkeur voor het houden van de
bijeenkomsten uitgaat.
De aanmeldingsformulieren worden naar de
Centrale Bank gezonden.
De rayoninspecteur, die zoveel mogelijk met
de wensen van de inzenders rekening zal
houden, maakt een groepsindeling met aan
duiding van plaats en tijden van samenkomst,
een en ander in overleg met een door hem aan
gezochte discussieleider.
Teneinde de discussie tot haar recht te doen
komen, dienen de groepen niet te groot te zijn.
Bij te kleine groepen wordt echter de communi
catie met de Centrale Bank en haar begeleiding
bemoeilijkt. Gestreefd dient te worden naar
groepen, die niet meer dan 30 en liefst niet
minder dan 20 deelnemers omvatten.
Voorhands dient om de gedachten te bepalen
het aantal bijeenkomsten op niet meer te worden
gesteld dan bijvoorbeeld tweemaal in het najaar
en tweemaal in het voorjaar.
Keuze en vorming van de discussieleider
Misschien zal het in het begin moeilijk blijken
voor elke groep een capabele discussieleider te
vinden, die bereid is gedurende ten minste twee
jaar leiding te geven aan de discussie. De voor
keur dient uit te gaan naar een geschikte kas
sier, liefst van één der grotere banken, die ten
aanzien van het assortiment van bankdiensten
en administratiemethoden wellicht over de
grootste ervaring beschikt.
De discussieleiders kunnen door de Centrale
Bank worden uitgenodigd voor enkele bijeen
komsten waarin worden behandeld:
1. de taak van de discussieleider, de discussie
techniek, de organisatie van het systeem en
een schema van de te behandelen stof;
2. de in het komende halfjaar te behandelen
onderwerpen, in te leiden door functionaris
sen van de Centrale Bank;
3. (ter afsluiting van hun tweejaarlijkse taak)
onderwerpen, die meer speciaal van belang
zijn voor hun (grotere) banken zoals bijvoor
beeld de elektronica in de administratie, de
administratieve organisatie, de interne con
trole, het personeelsbeleid, enz.
Tenzij de discussieleider aanblijft, kan na het
eerste jaar reeds de andere kassier gekozen
worden, die de discussieleider een jaar later zal
opvolgen. Gedurende dat jaar van voorbereiding
347