Bank-noten Dit is juist iets voor uw bank! Van de zijde van de Centrale Bank wordt de aangesloten banken steeds geadviseerd publi citeit te bedrijven; er voor te zorgen dat de bank regelmatig in de krant komt hetzij door middel van advertenties, hetzij door een redac tioneel stukje en regelmatig folders huis aan huis te verspreiden. Dit zijn de geijkte middelen om de bekend heid met de bank uit te dragen. Daarnaast be staan er nog tal van middelen, die voor dit doel te baat genomen kunnen worden. Daaronder zijn vele goede publiciteitsmiddelen. Maar ook minder goede. Onder deze laatste behoort naar onze smaak ook het chequeboekje, dat door bepaalde instanties wordt toegezonden aan personen, die zich nieuw in een plaats vestigen, en aan bruidsparen. Zo'n chequeboekje be staat uit een verzameling cheques van ver schillende firma's, die bij aankoop van hun pro- dukten in de een of andere vorm korting geven. Daar komt u als bank dan tussen te zitten met uw gratis inleg van een rijksdaalder bij het openen van een spaarboekje. U gaat daarmee verloren in de massa aanbiedingen en het re sultaat dat u bereikt, is in de meeste gevallen nihil. Niettemin is het juist iets voor uw bank, volgens de uitgever van het chequeboekje. Hij belooft u bovendien branchexclusiviteit. D.w.z. dat als u toehapt er geen andere bankinstelling bij opgenomen wordt. Bij het verkopen van de ruimte in het chequeboekje wordt wel even een stok achter de deur gehouden, want als u het niet doet gaat de man regelrecht naar uw con current. Nu, laat hem maar gaan, zouden wij u willen adviseren. Hetzelfde geldt voor de beroepengidsen en te lefoonomslagen, die de laatste tijd als padde stoelen uit de grond rijzen. Het brengen van dergelijke uitgaven schijnt een lucratieve bezig heid te zijn. Vooral wanneer zo veel mogelijk adverteerders gestrikt kunnen worden. De pu- bliciteitswaarde van advertenties in dit soort uitgaven is zeer gering. Wij raden u dan ook aan niet op dit soort aanbiedingen in te gaan of tenminste even overleg te plegen met de afdeling Publiciteit van de Centrale Bank. Vaak neemt men pas contact op met deze afdeling als het contract al is gesloten. Ten slotte willen wij nog een waarschuwende vinger opsteken tegen allerlei speciale num mers van diverse bladen. Ook dit zijn in vele gevallen niets anders dan advertentiefuiken. Weliswaar kan hierbij niet alles over één kam geschoren worden, en kan het voorkomen dat u inderdaad gebaat bent bij een advertentie in een speciaal nummer, maar u doet er goed aan ook hierbij selectief te werk te gaan. In het algemeen kunnen wij stellen dat de publiciteitswaarde van eenmalige advertenties gering is. Het is voor uw bank van veel groter belang om stelselmatig aan publiciteit te doen. Regelmatig adverteren in een plaatselijk blad en regelmatige huis aan huis verspreiding is een veel beter middel om uw doel te bereiken. Stel zelf een programma op voor de publici teit van uw bank of roep de hulp in van de afdeling Publiciteit. Houd u aan dat programma en laat u niet misleiden door personen die u benaderen met aanbiedingen, die juist iets zijn voor uw bank. Het kost u alleen maar geld. Reclamespeldjes in het begin van dit jaar hebben wij de aan gesloten banken bericht, dat bij de Materiaal afdeling reclamespeldjes besteld kunnen wor den met het embleem CRB en CBLB. Vele banken hebben hiervan gebruik gemaakt en tienduizenden speldjes zijn afgenomen. Toch blijken nog lang niet alle banken speldjes te bezitten, want dagelijks worden wij overspoeld met aanvragen voor speldjes. Wij kunnen aan deze verzoeken niet voldoen, want sturen wij er een, dan vragen tientallen vriendjes en vriendinnetjes ook om een speldje. De verzamelaars krijgen steeds een keurig briefje waarin zij worden verwezen naar de raiffeisenbank/boerenleenbank in hun woon plaats. Achteraf blijkt dan nogal eens, dat de desbetreffende bank geen speldjes heeft. Voor de kinderen is zo iets beslist een grote teleur stelling. Wij geven de banken daarom gaarne in over weging speldjes in voorraad te nemen om er de plaatselijke jeugd een plezier mee te doen. U wint er de harten van de kinderen mee en daardoor ook de ouders. 239

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 13