foto van onze bank. Het resultaat is zeer bevre digend; c. de jeugdspaarwet. Men kan een abonnement verkrijgen bij het plaatselijk bevolkingsregister voor de opgaaf van de 15-jarigen. Hen zende men een, eveneens door de Centrale Bank beschik baar gestelde, gedrukte brief. Ik doe daar weer een foto bij van ons bankgebouw. In de advertenties kan men eveneens de zilver vlootactie zo nu en dan een accent geven. Henry Ford heeft eens gezegd: Laten ze me maar „herrie ford'' noemen, als ze me maar horen". Daar zit een grote kern van waarheid in. Wij zijn geen automo bielbedrijf, maar kunnen er wel onze winst mee doen Onze propaganda moet „waardig" zijn, liggend in de sfeer van „vertrouwen". Maar laten we de kracht van de propaganda toch niet onderschatten. Niemand kan zeggen wat de kosten ervan nu weke lijks opbrengen en daarom is men misschien wel eens terughoudend. Wat onze bank betreft, wordt ongeveer 1V2 van het balanstotaal aan propaganda besteed, maar we zitten ook in een uitermate precaire concur rentiepositie. Dit is wat ik gaarne doorgeef als propaganda-ervaring van een waarlijk niet grote bank. Hoogachtend, B. Beukema, directeur van de Coöp. Raiffeisenbank „Nootdorp" Geachte redactie, Met genoegen aanvaarden wij de in „Man en paard" gepubliceerde uitnodiging om de visie van een bank in semi-stedelijk gebied inzake het nut van propaganda in het algemeen en dat van de Raiffeisenweek in het bij zonder weer te geven. Uitgaande van de veronderstelling, dat niemand zich meer onze moderne samenleving kan voorstellen zonder aan- en uitflitsende neonreclame en pakkende slogans voor artikelen, zonder welke wij onszelve, naar gepu bliceerd wordt, beslist te kort zouden doen, willen wij hierbij speciaal wijzen op de intensiteit en vorm van de te voeren propaganda. Banken in een semi-stedelijk gebied, waar meer dan op het platteland geen traditionele maar beslist zake lijke motieven doorslaggevend zijn, dienen een relatief grotere post voor propaganda op hun budget uit te trek ken (b.v. 1% van het balanstotaal) om de nieuw-inge- zetenen, veelal afkomstig uit de aangrenzende stad, attent op en vertrouwd met de Raiffeisenbank te maken. Inzake de uitbouw van de organisatie en vorm van de te voeren propaganda, kunnen wij stellen dat aanpassing aan de structuur van het werkgebied noodzakelijk is. Wij noemen o.a.: 1. de vestiging van bijkantoren in de diverse woon kernen als pompstations voor spaargelden en alge meen gewaardeerd servicepunt. Onze bank telt momenteel 5 vestigingen in een gemeente van 52.000 inwoners. 2. Het oprichten en uitbouwen van de schoolspaarbank, waardoor de jeugd reeds op vroegtijdige leeftijd ver trouwd raakt met het begrip sparen en met de plaatselijke bankinstelling. Onze schoolspaarbank omvat alle L.O. en M.U.L.O.- scholen in Amstelveen (33 scholen in totaal) met een jaarlijkse afname van 500.000 zegels f 0,10. 3. Het bieden van maximale service aan het publiek door o.m. doorlopende openstelling van alle kan toren van 9.0016.00 uur, alsmede het houden van avondzittingen. Tevens is één onzer kantoren, nl. het nabij het win kelcentrum gelegen servicepunt, eveneens zaterdags van 9.0012.00 uur geopend 4 Uitbouw van het service-pakket der bank w.o. de assurantie-afdeling beslist als onmisbaar element dient te worden beschouwd. Voorts kunnen wij mededelen, dat onze bank o.a. ook optreedt als correspondent voor een erkend internationaal reisbureau met reserveringen en boe kingen voor groeps- en privéreizen in binnen- en buitenland. 5. Particuliere automobielfinanciering tegen billijke con dities met verplichte all risks-verzekering via de bank, zodat mede een rustige assurantieportefeuille wordt opgebouwd en/of uitgebreid. 6. Moderne etalageverzorging, die wij gaarne door de etalagedienst van de Centrale Bank aangepast zou den zien aan de door haar periodiek verzorgde pu bliciteit in de grote landelijke bladen. Te uwer oriëntatie kunnen wij mededelen dat momen teel 38.47% (d.i. 19.895 rekeningen) van de plaatselijke bevolking als spaarder bij onze bank staat ingeschreven t.o.v. 16.18% in 1946. Sterk voorstander zijnde van publiciteit past de Raif- feisenherdenking in onze public relations, doch niet volgens het bekende gebruikelijke stramien. De ervaring heeft nl. geleerd dat de vrees, dat de Raiffeisenactie te veel in een kinderfeest zou ontaarden, niet geheel ongegrond is. Gesteund door onze kennis werd door ons in 1962 be sloten, bij wijze van experiment, een spaaractie te hou den zonder de uitreiking aan de kantoren van het ge bruikelijke Raiffeisen-cadeau-assortiment. Daar de kinderen, als de meest belanghebbende partij, niet gedupeerd mogen worden, werd door onze school- spaarbankmedewerker tijdens zijn wekelijks bezoek aan de scholen in Amstelveen aan alle leerlingen een pre sentje ter gelegenheid van het Raiffeisenfeest uitgereikt, waarmee het bezoek aan de bankkantoren van een grote kinderschare sterk werd beperkt. Hierdoor konden de oudere spaarders sneller en pret tiger worden geholpen. In het algemeen werd door onze categorie spaarders ook niet naar het cadeau-assorti ment gevraagd, doch bleek de premie-actie zelve vol doende animo te zijn voor een extra spaarbedrag. De premies werden uitbetaald in, door onze bank in Amstelveen geïntroduceerde cadeaucheques. Deze che ques kunnen worden besteed bij de plaatselijke midden stand, dan wel bij onze bank worden ingewisseld voor betaling in contanten of bijschrijving op een spaarbank boekje. Gedurende de laatste actie waren 3.583 spaarkaarten actief; d.i. 18.5% van het totaal en werden 287 nieuwe spaarders ingeschreven. Gunstige resultaten, die gezien de toegepaste kwali tatieve selectie tot tevredenheid stemmen, maar geens zins inhouden dat verdergaande versoberingen in vol gende jaren verantwoord zijn. Maar wel heeft de actie geleerd, dat bij een goed vervullen van de rol van gastheer b.v. door de aanbie ding van een prima sigaar of goede bonbon zeer goed de klassiek geworden ball-point of bekende notitie- 219

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 41