Man en paard De propaganda-activiteit en de Raiffeisenweek, waarover in de vorige nummers al enkele malen geschreven werd, blijven de aandacht trekken. Dit onderwerp zal wel niet onuitputtelijk zijn, maar dat er interessante opmerkingen over te maken zijn, zal een ieder, die het onderstaande leest, direct willen toegeven. Al met al komen onze ,,Man en paard"-schrijvers deze maand goed voor de dag. Propaganda-activiteit in stad en dorp Geachte redactie, Gaarne voldoe ik aan uw verzoek om over de eigen lijke propagandavoering mijn ervaringen mede te delen. Allereerst wat de Raiffeisenweek en -dag1' betreft het volgende: Daarbij maak ik onderscheid tussen de propaganda, welke gericht is op het totale spaarpubliek en die welke speciaal de kinderen beoogt te bereiken. Beide worden gelijkelijk voorbereid, nl. tijdig van te voren en met een climax vlak voor de week en dus ook de dag. Dit geschiedt door advertenties in een plaatse lijk huis aan huis verspreid advertentieblad, door bij voeging in dat blad van Gulden regels" eerst en een folder daarna. Voor de advertenties gebruik ik de tek sten van de afdeling Publiciteit, die zeer goed zijn Vlot van stijl. Korte zinnen en een graag gelezen ver haaltje. Nu gaan we ook cadeaus uitgeven en daar moeten we voorzichtig mee zijn. Ik ga er van uit, dat het grote spaarpubliek zich niet door cadeaus laat beïnvloeden. In feite is dat wel zo, maar bij de waardigheid van de volwassene past niet de erkenning te gaan sparen omdat een presentje wordt uitgereikt. Voor de cadeaus is dan ook de propaganda op de kinderen gericht en daar komen de kinderen op af, natuurlijk, en de volwassenen lopen mee, want ze voelen zich gedekt door de kinderen, 't Gaat werkelijk prachtig. De aandacht wordt ook gevestigd op de Raif- feisenvlag. Voor ons kantoor is een glazen portiek en dat wordt volgehangen met ballons en fietsvlaggen. Ook in de wachthal gebeurt dat. Het is een feestelijk gezicht. En ze komen onherroepelijk, want de kinderen willen het en de ouderen gaan mee. Het is voorgekomen in 1961 dat de politie er aan te pas kwam om orde te scheppen. De ouderen wilden wel weg toen het storm liep en de massa niet te verwerken was, maar de kinderen wilden per se wacht. En nu nog zien we regelmatig die kin deren terug. Het is hartverwarmend. De cadeaus, die de Materiaalafdeling verstrekt, zijn niet te duur en, wat zeer belangrijk is, van goede kwaliteit. Mijn ervaring is, biet elders te kopen, dat worden miskopen. Ik heb het éénmaal gedaan omdat het goedkoper was, maar ik doe het nooit meer. Conclusie voor de Raiffeisenweek en -dag is dan deze: 1. adverteer tijdig en zorg voor een climax; 2. gebruik de cadeaus, maar gericht op de jeugdige spaarder; 3. wees niet te karig met het geld, dat u voor de actie uittrekt; 4. gebruik de naam ..Raiffeisen" hij is goud waard. Wat de propaganda in het algemeen betreft, wil ik op enkele aspecten wijzen, die ik ervaren heb belangrijk te zijn: 1e Het schoolsparen. Zeer belangrijk, maar noodzake lijk te koppelen aan de bouwplaten of wat daarbij wordt aangeboden. Om de proef op de som te nemen heb ik de bouwplaten eerst vastgehouden. Onmiddellijk liep het aantal deelnemers terug. Toen de hele serie ineens beschikbaar gesteld en zie daar kwamen de spaarders weer terug met nieuwe spaarders er bij. Zo is toch het kind. Ik geloof wer kelijk dat het sparen op zichzelf voor een kind niet aantrekkelijk is. Ze beschouwen het gespaarde geld als weg niet meer te gebruiken. Ergens heel be grijpelijk. Dit moeten we opvangen door naast het sparen het concrete, direct te gebruiken, bezit te stellen, al is het maar een bouwplaat of zoiets. En daarnaast de voorlichting. 2e Het adverteren. Dit heeft naar mijn gevoelens het meeste effect indien het aan twee voorwaarden vol doet nl. a. het moet regelmatig gebeuren; b. het moet waardig geschieden. Elke week adverteer ik in een plaatselijk adverten tieblad. Elke week dezelfde plaats in dat blad en steeds een goede tekst. Er zit niets origineels van mijzelf bij, want ik gebruik de modellen van de Centrale Bank. 3e De bankservice. Hoewel in de derde plaats genoemd, is dit toch wel ongelooflijk belangrijk. Een vlotte afwerking van de zaken, een vriendelijk gezicht en een prettig gesprek is erg veel waard. Daarnaast heb ik bij de loketten altijd een doos van de bekende, goedkope lucifers liggen. Het is onbe grijpelijk hoezeer men dat op prijs stelt en het kost haast niets. 4e. Bijkomende propaganda. Daar zijn velerlei mogelijk heden. Ik noem: a de geboortefolders. Neem een abonnement bij het plaatselijk bevolkingsregister voor de op gaven van de geborenen. De folder, die hiervoor door de Centrale Bank wordt uitgegeven, is heel goed. Daarbij doe ik nog een foto van ons bank gebouw, die als prentbriefkaart te gebruiken is; b. nieuwe vestigingen, leder, die zich in onze ge meente vestigt, ontvangt een brief, door de Cen trale Bank gedrukt beschikbaar gesteld, met een 218

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 40