Wenken voor kassiers Girale betaling contra incasso Meer dan ooit wordt in deze tijd bewaarheid de in bankkringen reeds lang bekende uitspraak, dat een incasso-afdeling moeilijk rendabel te maken is. Van ouds dankt deze afdeling haar ontstaan aan service-overwegingen, in het bij zonder in de vroegere jaren toen de girale be talingsmethode nog niet haar huidige ont plooiingsgraad had bereikt. Incasso is duur en oneconomisch, zowel voor de krediteur, die de te ontvangen bedragen bij zijn afnemers thuis door een bediende pleegt te laten innen, als voor de bank, die er ten dienste van haar gezamenlijke clientèle een speciale incassoloper op uitstuurt, met dit verschil even wel dat de crediteur-leverancier bij de vast stelling van zijn prijzen rekening kan houden met een opslag voor inningskosten, waardoor deze kosten in de koopsom schuilgaan, terwijl de bank daarentegen in haar te publiceren incassotarief moet trachten deze kosten vergoed te krijgen. In verband met de gestegen arbeids kosten zou een op kostprijsbasis berekend incassotarief in veel gevallen reeds zo hoog uit komen, dat dit tarief de cliënten zou afschrikken en dat daarvan een prohibitieve werking zou uit gaan. Enerzijds door de hoge kosten en de heersende personeelsschaarste, anderzijds door de gewijzigde betalingsgewoonten wordt de incasso meer en meer verdrongen door de economisch beter te verantwoorden methode van girering, waarbij het initiatief tot de betaling niet van de crediteur maar van de schuldenaar zelf uitgaat. Problemen, waar incasso gehandhaafd Sommige bedrijven zien in de gehandhaafde incassomethode het voordeel van behoud van het contact met de debiteur. Zo kan het regel matig contact tussen de incasserende verzeke ringsagent en de verzekerde bijdragen tot het verhogen van bestaande en het afsluiten van nieuwe posten. Andere bedrijven, die te maken hebben met een groot aantal kleine afnemers, typische nutsbedrijven zoals gas-, elektriciteits- en waterleidingmaatschappijen, handhaven moeizaam de huis-aan-huis incassering noodge dwongen, omdat de meeste van haar afnemers nog niet over een bank- of girorekening be schikken, waaruit de girale betaling kan worden verricht. Enkele van deze incasserende kredi- teuren trachten en vaak met succes in deze toestand verbetering te brengen door het invoeren van een, afzonderlijk op de nota tot uitdrukking te brengen, incassovergoeding of korting voor girale betaling. Deze handelwijze, waardoor de afnemer belang krijgt bij de wijze van zijn betaling, kan ertoe bijdragen, dat het door de bedrijven gedaan beroep op medewer king van de zijde van hun debiteuren wordt ondersteund. Volmacht tot automatische betaling Hoewel de banken het hierboven geschetste incassoprobleem niet willen en niet kunnen op lossen, kunnen zij wel haar bijdrage daartoe verlenen door de bankgiro te stimuleren. Haar invloed strekt zich voorshands echter niet verder uit dan tot de kring van haar cliënten, voor zover deze cliënten een rekening-courant aanhouden. Deze cliënten kunnen voor elke te verrichten betaling een afzonderlijke giro opdracht uitschrijven of naar keuze aan de bank afgeven een doorlopende volmacht tot automatische overschrijving van de naar cate gorie aangeduide bedragen, die haar door de crediteur ter kennis worden gebracht. De bank bedingt uiteraard dat zij nimmer aansprakelijk kan worden gesteld voor teveel of ten onrechte betaalde bedragen. Daartoe is voor de aangesloten banken ver krijgbaar gesteld het formulier no. 5111, op dracht tot overschrijving van periodiek variabele bedragen. Dit door de opdrachtgever te onder tekenen formulier is uitgevoerd in een handig kaartmodel, in groene kleur, zulks ter onder scheiding van de witte kaart, formulier no. 5110, opdracht tot overschrijving van periodiek vaste bedragen, zoals huren, contributies en abon nementen. De bovenrand van beide kaarten bevat uit te knippen tabs. Het is logisch, dat de groene kaarten aan de hand van deze tabaanduidingen alfabetisch moeten worden gerangschikt, omdat 173

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 23