Wenken voor kassiers Doorvoering bankgiro's Om het nieuwe bankgirosysteem tot een suc ces te maken is de inspanning van alle banken in Nederland nodig. De meeste banken hebben aan hun cliënten reeds de nieuwe bankgiroformulieren in drie voud (het eerste exemplaar is bestemd voor de Centrale Bank, het tweede exemplaar, de op dracht, wordt behouden door de plaatselijke bank, terwijl het derde exemplaar bestemd is voor de cliënt) in de bekende, eveneens bij de Materiaalafdeling te bestellen, mapjes van 40 stuks ter beschikking gesteld, eventueel voor zover de bank over een adressograaf beschikt, door middel van een adresplaatje voorzien van de naam en het adres van de opdrachtgever. De ervaring hoeft wel geleerd, dat verreweg de meeste cliënten de aan de bank in te leveren exemplaren wel voldoende duidelijk invullen en dat het nieuwe systeem zowel door de cliënten als door de banken in volle tevredenheid wordt aanvaard. Dit gunstige resultaat kon worden be reikt dank zij de medewerking van alle bank- functionarissen, die steeds weer bereid waren de cliënten de nodige voorlichting te ver strekken. Opmerkelijk is, dat voor de (liefst met de schrijfmachine in te vullen) kettingsets van 5 formulieren aanzienlijk meer cliënten in aan merking blijken te komen dan aanvankelijk werd verwacht. Veel cliënten zien er de voordelen van in, al hun betalingen voortaan per bankgiro te verwerken. Het aantal bankgiro-opdrachten neemt daar door gaandeweg toe, zodat het wel van groot belang blijkt te zijn, dat voor de banken aan de uitvoering van de bankgiro's verbonden werk tot een minimum is beperkt. Gezamenlijke archief in onderling vertrouwen De gegevens betreffende elke opdracht wor den door de cliënt vervaardigd en door zijn bank gearchiveerd ten behoeve van haar eigen documentatie maar tevens ten dienste van de keten van alle opvolgende banken, die bij de uitvoering van de desbetreffende post worden betrokken, tot en met de bank van de be gunstigde toe. Ook laatstgenoemde bank houdt van bedoelde gegevens geen archief aan, maar kan in de enkele gevallen, dat zulks nodig blijkt, informeren bij de opdrachtgevende bank, die met codenummer op de desbetreffende binnen gekomen recapitulatie is aangeduid. Ook in dit opzicht blijkt, dat de ontwerpers van dit nieuwe bankgirosysteem zich niet hebben vergist in het onderling vertrouwen, dat zij de gezamenlijke banken toeschreven. De bij som mige begunstigde banken aanvankelijk nog be staande neiging om toch de gegevens ten bate van haar oigen archief vast te leggen werd ge lukkig overwonnen. Extra werk verbonden aan het overnemen van de gegevens kon daardoor worden vermeden, overigens vanzelfsprekend ten onpleziere van de leveranciers van repro- duceerinstallaties, zoals fotocopieer-, lichtdruk- en microfilmmachines. Gebruik code bankgiro Sedert enige maanden zijn alle banken in het bezit van het bij het bankgiroverkeer te gebrui ken codeboek. Alle banken in Nederland zijn hierin met volledige naam en toegewezen codenummer op genomen. éénmaal in alfabetische volgorde van de plaatsnamen en éénmaal in volgorde van de codenummers. Bij de verwerking van de wassende stroom van bankgiro's zullen de namen van de bank instellingen vooruitlopend op de toekomstige elektronische verwerking meer en meer wor den vervangen door haar codenummers. Voor lopig komt dit nog alleen tot uitdrukking door dat gevraagd is op de bankgiro's naast de naam van de begunstigde bank ook haar code nummer aan te geven, met het doel reeds thans te gewennen aan de toekomstige verwerkings methode. Op den duur is te verwachten, dat meer en meer, zowel voor wat betreft de opdrachtgevende als wat betreft de begunstigde bank, zal worden gewerkt aan de hand van deze '-odenummers, die in een volgend stadium ge heel in de plaats zullen treden van de bank- namen. 145

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 31