belangrijke rol speelt. Maar dan zien wij liever een goed uitgevoerd (ver)kort verslag dan een slecht uitgevoerd uitgebreid jaaroverzicht. De positie, welke een raiffeisenbank/boeren- leenbank in het lokale bedrijfsleven inneemt, kan met zich brengen dat de organen der publieke opinie (in het bijzonder de pers) voor het jaar verslag belangstelling hebben. Het jaarverslag kan aldus een centrale plaats innemen in het public-relationsprogramma van een plaatselijke bank. Visuele middelen Het woord en het beeld behoren bijeen. Het woord spreekt ons meestal eerst goed aan, als wij het geheel of gedeeltelijk hebben omgezet in beelden. Het beeld spreekt ons aan, als wij het onder woorden brengen. Men zou dus kunnen zeggen, dat wij het beeld „verwoorden" en het woord „verbeelden". Zoals een plaatje een onderschrift behoeft, zo wordt een tekst ver helderd door een beeld. Het is goed, dat men dit overweegt bij het samenstellen van drukwerken. Bij de behandeling van het gesproken woord is al gewezen op hulpmiddelen, visuele hulp middelen. Het beeld is sinds mensenheugenis gebruikt en misbruikt voor allerlei doeleinden. De gemakzucht, die ieder mens meer of minder eigen is, doet ons liever plaatjes kijken dan de ogen vermoeien met het lezen van een tekst. Talloze voorbeelden bewijzen de grote macht van een visuele voorstelling van zaken, voor het trekken van belangstelling, het overdragen van ideeën, het verwekken en verstevigen van begrip. De laatste jaren is er veel geschreven over deze media, zodat wij volstaan met dié midde len te behandelen, die van belang zouden kun nen zijn in het public-relationsprogramma van onze banken. De voornaamste zijn: tekeningen en foto's tentoonstellingen filmstroken films. Voor wat betreft het gebruik van tekeningen en foto's willen wij volstaan met op te merken, dat de plaatjes van goede kwaliteit moeten zijn (artistiek verantwoord en technisch zoveel mo gelijk geperfectioneerd). Bij de combinatie van tekst en beeld moet het verband in één oog opslag duidelijk zijn. Het presenteren van een raiffeisenbank/ boerenleenbank in de lokale sfeer door deel neming aan tentoonstellingen, vormt een belang rijk onderdeel van het public-relationsprogram ma. De attentie- en herinneringswaarde van een tentooonstelling worden nog al eens onderschat. Uiteraard lenen zich niet alle tentoonstellingen voor deelneming. Toch is het goed steeds attent te zijn op deze mogelijkheid van presentatie. De filmstrip of diastrip, waar de beelden in logische volgorde gerangschikt zijn, is een kostbaar middel om een indruk te geven van de functie van de plaatselijke bank, de Raiffeisen- organisatie, enz. De behandeling van de inventaris van midde len kan geen andere zijn dan een globale. De bepaling van de te benaderen groep(en) publiek en de wijze(n) waarop, kan alleen geschieden aan de hand van een nadere analyse van pro blemen, die bij een raiffeisenbank/boerenleen- bank aan de orde zijn. Ouddorp f 8 miljoen Op 13 maart jl. steeg het spaarsaldo bij de Coöp. Boerenleenbank te Ouddorp tot 8 mil joen. De heer J. W. Hameeteman maakt met zijn inleg dit ronde bedrag vol. In de daarna ge houden vergadering van bestuur en raad van toezicht werd de heer Hameeteman medege deeld, dat door de bank een bedrag op zijn spaarrekening was bijgeschreven. Vorig jaar februari werd bij deze bank de 7 miljoen volgemaakt. Nu, een goed jaar later, de 8 miljoen. 133

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 19