Public relations (V) In het maartnummer besloten wij deze rubriek met enkele opmerkingen over de pers. Er zijn echter nog andere middelen, die onder het hoofd .woord en beeld in gedrukte vorm" ressorteren. Tijdschriften Verschillende van onze banken verzorgen een eigen periodieke uitgave. Wij willen hier niet in gaan op de eisen, waaraan een dergelijk tijd schrift moet voldoen. Vorm en inhoud zijn immers afhankelijk van een aantal factoren, die voor iedere raiffeisenbank/boerenleenbank an ders zijn. Het bestaan van deze periodieken heeft echter weinig zin, wanneer er geen gerichte versprei ding aan wordt gegeven. Juist die verspreiding wordt nog wel eens verwaarloosd. Men dient selectief te werk te gaan bij het verzamelen van zo uitgebreid mogelijk adressenmateriaal. Steeds moet de bank er op attent zijn of haar blad ook nog voor andere groepen van belang kan zijn. Verder is het goed te weten wat de geadres seerden van het blad vinden, hetgeen is na te gaan door van tijd tot tijd wensen en meningen van de geadresseerden te peilen. Brochures Er ligt een veld van mogelijkheden voor bro chures. Talloos zijn de onderwerpen. De bank kan in een brochure een beeld geven van de betekenis en geschiedenis van de plaatselijke bank, b.v. in samenhang met de gehele Raif- feisenorganisatie. De brochures kunnen worden uitgereikt op tentoonstellingen of op systema tische wijze worden gedistribueerd naar alle personen of plaatsen, die daarvoor in aanmer king komen. Zij kunnen betrekking hebben op de financieringsmogelijkheden of een algemeen goodwill-karakter dragen. Ook hier kan het be lang van een gerichte verspreiding niet genoeg worden onderstreept. Hieronder volgen enkele praktische punten, die deel zouden kunnen uitmaken van een controlelijstje: 1. Stel de verzendlijst samen. 2. Deel deze lijsten in naar de verschillende groepen en controleer regelmatig of er adres sen toegevoegd, gewijzigd of geschrapt moeten worden. 3. Bestudeer de brochure om te kunnen vast stellen aan welke groepen het boekje toege- gezonden moet worden. 4. Maak korte aanbiedingsbrieven gereed, waarin uiteengezet wordt waarom de bro chure aan dat speciale adres wordt ge zonden. 5. Tracht de reacties van de ontvangers van de brochure te weten te komen. 6. Leg de brochure ook op de tafel in uw wachtkamer en op de balie. 7. Neem een aantal van de brochures ter ver spreiding mee, wanneer een van de leidende personen van de bank ergens een voordracht of lezing houdt. Boeken (of boekjes) en verslagen De gelegenheden om gedenkboeken uit te geven zijn schaars, en daarom zal de bank zo'n gelegenheid niet voorbij mogen laten gaan. Voorwaarde is, dat men de uitgave op waardige wijze laat verzorgen en dat bij de verspreiding selectief te werk wordt gegaan. Een dergelijk boek of boekje heeft niet alleen voor de jubilerende raiffeisenbank/boerenleenbank een zekere prestigewaarde, maar ook voor de uit verkoren ontvanger. Dit laatste geldt zeker ook voor het jaarver slag. Nog al te vaak omhullen dikke woorden, combinaties van getallen en reeksen staatjes de balans en verlies- en winstrekening. Dit is geen juiste benadering van de geïnteresseerden en geen aansporing voor de toekomstige cliënt. Goede betrekkingen vragen opening van zaken in begrijpelijke taal, zonder te vervallen in een te populaire of kinderachtig aandoende ver handeling. Ook de verzorging van het jaarverslag laat nog wel eens te wensen over. Het behoeft toch geen betoog, dat de presentatie van groot be lang is. Welke indruk moet de lezer van een jaarverslag van een bank krijgen, wanneer dat verslag uit een aantal gestencilde velletjes bestaat? Men kan zich evenwel voorstellen, dat bij de uitgave van een jaarverslag de kostenfactor een 132

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 18