Reden tot klagen over gebrek aan samenspel met de aangesloten banken heeft de Centrale Bank zeker niet. En ook al komt het eens voor, dat een bank de een of andere getroffen regeling verkeerd toepast of een gegeven aanwijzing niet opvolgt, dan nog is dat geen ernstige zaak. Meestal kan het verzuim gemakkelijk hersteld worden. Wel echter kost dit extra tijd en werk. Men houde daarom steeds voor ogen, dat de regels er zijn om in het belang van de clientèle van de bank nageleefd te worden. Gebeurt dat niet, dan gaat de samenwerking onmiddellijk haperen. Kritiek op een door de Centrale Bank getroffen regeling kan natuurlijk voorkomen. Men richte zich dan tot de Centrale Bank, die voor opbouwende kritiek altijd een open oor heeft. Een samenspel is een zaak van oefening en ook van inspanning. De spelregels moeten dui delijk zijn, daarvoor moet de Centrale Bank zorgen en de aangesloten banken moeten de spelregels kunnen toepassen. Houden we dat in het oog, dan zal door goed samenspel ons „spelpeil" steeds op hoog niveau liggen, zulks tot voordeel van hen, wier belangen de banken moeten dienen. COMMERCIËLE TELEVISIE Het is nog een open vraag of de commerciële televisie in Nederland zal worden ingevoerd. Kort voordat in de Staten-Generaal de televisienota van de regering aan de orde zal komen, is er weer een opleving te constateren in de discussies en heeft zich een nieuwe kan didaat voor de exploitatie van een afzonderlijk televisienet aangediend. Tussen de taak van onze banken en de reclametelevisie is weinig of geen verband te leggen. Wij verbazen ons er dan ook over, dat in de pers berichten verschenen, dat de centrale landbouwkredietinstellingen belangstelling zou den hebben voor een participatie in de nieuwe maatschappij. Zeer nadrukkelijk willen wij daar om verklaren, dat de Centrale Bank noch bij de voorbereidende besprekingen, noch bij de op richting van de Stichting Televisie Nederland betrokken is geweest. VREEMD Toen de Unie van Waterschapsbonden in 1953 overging tot de oprichting van de Nederlandse Waterschapsbank N.V. heeft dit in onze organi satie geen instemming gevonden. Dat is be grijpelijk, want de waterschappen behoren van ouds tot de cliëntenkring van onze banken en onze organisatie heeft het zich steeds tot een taak gerekend, de financiering van de water schappen naar vermogen te verzorgen. Het is waar, dat de waterschappen in het begin van de vijftiger jaren moeilijkheden onder vonden met de kapitaalvoorziening, maar de omstandigheden in die jaren waren dan ook verre van normaal. Wij denken aan het door de minister van Financiën vastgestelde rente gamma, dat lager was dan de rentevoet op de kapitaalmarkt en waaraan de publiekrechtelijke instellingen bij het aantrekken van kapitaal waren gebonden. Daarbij kwamen de gevolgen van de Korea-crisis, waardoor een grote kredietvraag ontstond en de bij de banken ge deponeerde gelden werden opgevraagd. Alle bankinstellingen moesten in die dagen met grote zorg hun liquiditeit bewaken. Zelfs de gemeen ten konden, ondanks hun eigen Bank voor Nederlandsche Gemeenten, niet of nauwelijks in hun kapitaalbehoeften voorzien. Het blijft voor ons onbevredigend, dat de Unie van Water schapsbonden juist in die abnormale omstan digheden aanleiding heeft gevonden tot het op richten van de Waterschapsbank. De Waterschapsbank is er gekomen, maar het gevoel van onbehagen, dat haar oprichting bij ons wekte is niet verdwenen, doch sterker ge worden. De Waterschapsbank heeft met steun van de regering een bevoorrechte positie ver kregen bij de financiering van de waterschappen, zulks ten nadele van de andere bankinstellingen. Waterschappen, die er niet in slagen op rente- gammavoorwaarden leningen te krijgen, mogen wel door de Waterschapsbank gefinancieerd worden tegen een hogere rentevoet dan die volgens het rentegamma, maar zij mogen op dezelfde voorwaarden geen leningen opnemen bij onze of andere bankenl De Waterschaps bank heeft in feite een monopoliepositie ver kregen. Wij achten dit een wijze van meten met 83

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 5