worden neergeschreven, hoewel het in de prak tijk brengen van deze regels nog wel eens moei lijkheden geeft. Oefening is essentieel voor een goede presentatie (als het kan met behulp van een bandrecorder). De vuistregels voor de pre sentatie zijn: probeer een kalme indruk te maken; houd de groep met de ogen vast; zorg dat iedereen u kan verstaan; spreek gearticuleerd en breng variatie in stemhoogte; maak korte zinnen; vermijd goedkope grapjes. Wij willen hiermede de kwestie van het ge sproken woord besluiten. Woord en beeld in gedrukte vorm Van deze groep behoort de pers tot één van de belangrijkste public-relationsmiddelen. De regelmaat, waarmede zij in ons land vrijwel alle publieksgroepen bereikt, geeft de pers een grote invloed op de openbare meningsvorming. Een centraal onderdeel van het public-relations- programma is dan ook veelal het contact met de pers, d.w.z. met degenen, die het redactionele gedeelte verzorgen. De primaire taak van de redactie van de dagbladpers is de lezers van nieuws te voorzien, dit toe te lichten en (dikwijls) te commentariëren. (Ook de nieuws- en week bladpers rekent deze taak tot de hare, zij het dat de nieuwsvoorziening van minder belang is dan hun toelichtende en commentariërende functie.) Wat is nieuws? Dat is daarom belang rijk, omdat men als regel alleen datgene aan een krant kwijt zal kunnen, wat voor de pers nieuws waarde heeft. Een dagblad, en evenzeer een vakblad, trekt zich niets aan van het bericht, waaraan u zo n grote betekenis hecht, wanneer de redactie niet van mening is dat deze infor matie voor de lezerskring interessant is. Het bericht moet actueel zijn, d.w.z. het moet gisteren of vandaag gebeurd zijn of morgen ver wacht kunnen worden. Verder dient ook de bron betrouwbaar te zijn (wie zegt het?). Ook moet het bericht rechtstreeks en aanwijsbaar voor een groot deel van de lezers interessant zijn. Voor onze banken is het nog van belang te weten, dat de plaatselijke pers ongetwijfeld ge makkelijker toegankelijk is in haar redactio nele kolommen, dan b.v. de streekbladen. Een en ander vloeit voort uit het karakter van het blad. Onderwerpen die, rekening houdend met de zo juist genoemde criteria, voor een krant interessant kunnen zijn, zijn niet in hun alge meenheid op te nemen. Enkele suggesties willen wij geven: jaarverslag, periodieke overzichten; wijzigingen in raad van toezicht, bestuur en directie; uitbreiding, modernisering; opening nieuw bijkantoor; jubilea; uitbreiding van de service, b.v. nu alle bank zaken. 'ndien zich de behoefte aan een perscommuni qué of een persconferentie voordoet moet men zekere regels in acht nemen. De bank dient steeds voorop te stellen, dat voor de reacties van de pers alleen de betekenis van de ver strekte berichten zelf maatstaf is. Dit betekent overigens niet, dat men zich ook jegens de ver tegenwoordigers van de pers niet een goed gastheer dient te betonen. Uitloting deposito-obligaties Ten overstaan van notaris A. J. J. M. van lersel te Utrecht vond op 14 februari 1963, overeen komstig het bepaalde bij artikel 5 van het reglement betreffende de deposito-obligaties van de Centrale Bank, de uitloting plaats van: 500 stukken van 1.000,met als eindcijfer een 0 van de 4% lening 1957. Losbaar per 1 april 1963. 91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1963 | | pagina 13