Indien deze berekening echter zou ge schieden door het aantal produkten te delen door de standvastige deler, dan blijkt deze methode ook bij het gebruik van een zeer snelle machine te omslachtig te zijn. Het verdient de voorkeur het aantal produkten te vermenigvuldigen met de „reciproke van de standvastige deler", overeenkomende met het getal, dat wordt gevonden door het rentepercentage te delen door 360. Bij sommige machines kan deze reciproke als vast vermenigvuldiggetal voor een reeks van vermenigvuldigingen in het „geheugen" van de machine worden ingebracht. Bij andere machines moet de inbreng van dit ge tal voor elke vermenigvuldiging opnieuw plaats vinden. Ook zonder machines leidt het gebruik van de omrekeningstabel bij enige oefening snel tot een bevredigend resultaat. Invulling giro-opdrachten door cliënt Nu het giroverkeer in de laatste jaren hand over hand is toegenomen, is het zaak, dat iedere kassier zich er op bezint op welke wijze kan worden bereikt, dat de daaraan verbonden werkzaamheden tot in de kleinste onderdelen zo efficiënt mogelijk worden af gedaan. De invoering van het nieuwe univer sele bankgiroformulier mag in dit opzicht misschien veel goeds voor de toekomst in houden, om gunstige resultaten te bereiken zal echter de medewerking van de cliënt onontbeerlijk zijn. Vooreerst is het nodig, dat de cliënt zich er aan gewent, dat hij zijn giro-opdrachten zelf en op de juiste wijze invult. Door de opdrachten zelf in te vullen en naar de bank te zenden kan hij zich een persoonlijk bezoek aan de bank besparen. Het spreekt wel vanzelf, dat de kassier graag be reid is gebrekkige en oudere cliënten met de invulling behulpzaam te zijn. Maar al te vaak komt het echter voor, dat het gewoonte is geworden, dat de kassier de invulling verzorgt ook in de gevallen, dat de cliënt jong en valide is, waardoor in veel gevallen tijdens drukke perioden een niet onaanzienlijk oponthoud aan de loketten ontstaat. De oorzaak van een dergelijke on gewenste toestand is meestal niet in de eerste plaats gelegen in de gemakzucht van de cliënt, maar moet vaak worden gezocht in een ondoelmatig dienstbetoon en een gebrek aan voorlichting van de zijde van de bank. Menig kassier ondervindt in deze dagen de heilzame medewerking van zijn cliënten dank zij de moeite, die hij in het verleden door gesprekken met de cliënt en door het uitreiken van de door de afdeling Publiciteit beschikbaar gestelde folders aan de voor lichting omtrent het gebruikvan de rekening courant heeft besteed. Ook een door de kas sier ter gelegenheid van de algemene ver gadering te houden inleiding kan goede resultaten afwerpen. In deze tijd, dat iedere ondernemer ter verkrijging van inzicht in de resultaten van zijn bedrijfsvoering een steeds groter belang krijgt bij een goede administratie en een be drijfseconomische boekhouding, ligt het toch zeker op de weg van de bank er aan mede te werken, dat een dergelijke eenvoudige administratieve handeling als het gereed maken van een giro-opdracht door de cliënt zelf en op de juiste wijze kan worden ver richt. Raadgevingen, die gemakkelijk zijn in praktijk te brengenzijn de nuttigste. Vauvenargues 504

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 42