België
Italië
Van 1 tot 5 hectaren
38
59
30
30
67
47
50
27
23
19%
22
18%
25
21
23
13%
27
25
9%
19%
17
20 50
11
5
21
18
4
8
9%
50 hectaren en meer
1
1
2
5
2%
1
2%
label 2.
Aantal landbouwbedrijven volgens bedrijfsgrootte, uitgedrukt in een percentage
van het totaal aan landbouwbedrijven in elk der Euromarktlanden afzonderlijk,
respectievelijk in de Euromarkt als geheel:
Bcdrijfsgrootte
Luxem
West-
Nederland
burg
Frankrijk
Duitsland
Euromarkt
5 10
1» 20
Bron: E.E.G./C.B.S.
In dit verband is het interessant te ver
melden, dat in de U.S.A. het aantal bedrij
ven, kleiner dan 20 hectaren, ongeveer 28
van het totaal aantal landbouwbedrijven b'e-
draagt.
Belemmerende factoren
Een efficiënte, minder kostbare en daar
door ook prijsdrukkende exploitatie wordt
nog maar al te vaak door verschillende fac
toren belemmerd. Deze belemmeringen wor
den vooral ook gevormd door het groot
grondbezit, de verspreide ligging van per
celen grond van één bedrijf, alsmede door
het instituut van de landpacht. Bij landpacht
is de pachter voor het verkrijgen van kapi
taal door middel van hypotheekfaciliteiten
afhankelijk van de medewerking van de
verpachter-eigenaar, die in de praktijk dik
wijls niet bereid is om zich gedurende lange
tijd tot die medewerking te verplichten.
Historische achtergronden protectionistische
landbouwpolitiek in Euromarktlanden
De zo juist geschetste omstandigheden, de
noodzaak om in het kader van een meer
redelijke inkomensverdeling het inkomen in
de landbouw te verhogen en te beveiligen,
alsmede betalingsbalansmoeilijkheden met
de daaruit voortgevloeide drang tot pro-
duktie- en exportverhoging respectievelijk
importbeperking, vormen de historische ach
tergronden van de protectionistische land
bouwpolitiek in de Euromarktlanden. Deze
politiek kreeg gestalte in overheidssteun met
betrekking tot de voornaamste oogsten, de
veestapel en zuivelprodukten, gecompleteerd
door douaneheffingen en importcontingen-
teringen.
Gevolgen van protectionistische nationale
landbouwpolitiek
In het kader van de politiek tot het be
reiken van eenheid op landbouwgebied bin
nen de Euromarkt wordt men, behalve met
het grote probleem van de onevenwichtige
inkomensverdeling ten nadele van de land
bouw, bovendien nog met een ander groot
probleem geconfronteerd, rechtstreeks voort
vloeiende uit het geschetste protectionisme.
Het betreft hier het verkrijgen van meer
evenwicht tussen produktie en afzetmogelijk
heden. Van enige planning op dit gebied in
Europees verband, om nog maar niet in
wereldverband te spreken, is tot dusverre
eigenlijk nog geen sprake geweest. De in elk
der Euromarktlanden gevoerde landbouw
politiek was alleen maar op nationale inte
ressen afgestemd. Dit leidde er o.m. toe, dat
landen met een specifieke importbehoefte
aan landbouwprodukten hun eigen, vaak veel
onrendabeler landbouwproduktie opvoerden
ten nadele van landen met een specifieke
landbouwexport en met een meer doelmatige
458