„acties" te voeren om hun doel te bereiken. Bij de public relations is deze vorm van actie voeren niet op zijn plaats. Zij is er immers op gericht een gunstige publieke opinie te kweken, die te doen voortleven of te bevor deren. Men kan echter niet ontkennen, dat daar door een zekere positieve of negatieve reactie van het betrokken publiek het gevolg kan zijn. Aldus hebben ook public relations en pro paganda veel aanrakingsvlakken. Propaganda bespeelt dikwijls bewust of onbewust de sentimenten van het publiek en probeert zo tot een bepaalde actie op te roepen. De term propaganda kan men een „ge laden" term noemen. We behoeven slechts te denken aan de zeer brutale en demagogische vorm van beïnvloeding uit de jongste wereld oorlog. Wij zouden echter ook een voorbeeld kun nen geven van propaganda in meer gunstige zin, namelijk die van het Roode Kruis. Het betreft hier een organisatie, die een begrip is geworden voor de hulp aan de lijdende mens heid. Telkens worden wij weer attent ge maakt op dit werk: radio, persberichten, ten toonstellingen, demonstraties, filmavonden, enz. Een bewuste propaganda richt zich voortdurend tot het publiek om steun voor die onbaatzuchtige werk te verkrijgen. De werkwijze van de propaganda in het alge meen dient fijner afgestemd te zijn dan die van de reclame. Haar staan middelen ten dienste die de reclame ontbreken, zoals het persbericht, de organisatie van belangheb benden (leden), het onderwijs, het vereni gingsleven en het uitgebreide net van con tacten, dat de goede propagandist met zorg zal opbouwen. Uit dit alles moge blijken dat propaganda (en ook reclame) zonder „actie-voeren" niet denkbaar is. Public relations daarentegen wenst alleen bij te dragen tot goede harmo nische verhoudingen tussen de bank en haar buitenwereld. De enige gevoelshouding, die public rela tions bij het publiek wil oproepen, is de be reidheid om aan het gevoerde beleid een open oor te verlenen. Een raiffeisenbank/ boerenleenbank, die public relations bedrijft, wil een ander haar zienswijze niet opleggen, zomin als zij aan de opvattingen van de ander gebonden wil zijn. De bank wil slechts een eerlijke kans heb ben om haar beleid en activiteiten tegenover haar buitenwereld tot uitdrukking te brengen. Stompwijk Onlangs werd bij onze bank te Stompwijk de 2 miljoen aan spaargelden overschreden. Ter gelegenheid hiervan werd nevenstaande foto gemaakt. Op de foto ziet men de heer C. J. Van Swieten, voorzitter van de raad van toezicht, en mej. T. Koot. Haar werden bloemen en een enveloppe met inhoud over handigd. 434

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 20