Public relations (II) lil een voorgaand artikel werd een beknopt overzicht gegeven van het begrip public relations. Het artikel beoogde een eerste kennismaking te zijn met deze vorm van beïnvloeding van het publiek. Reclame en propaganda zijn eveneens vormen van beïnvloeding, die echter een eigen en min of meer afgebakend werkterrein hebben. Public relations en reclame Ten aanzien van de onderlinge verhouding van reclame en public relations blijken soms misverstanden te bestaan. Het is dikwijls niet gemakkelijk wanneer een bank zich zowel met reclame als met public relations bezig houdt, een scheidslijn tussen deze beide ter reinen te trekken. Vaststaat dat public rela tions en reclame onderling dikwijls meer aanrakingsvlakken hebben dan public rela tions en de andere facetten van het bank- beleid. Het verschil tussen public relations en reclame is vooral, dat public relations be trekking heeft op de verhouding tussen de bank als zodanig en de buitenwereld, terwijl reclame een enger, meer specifiek terrein be strijkt, nl. door de raiffeisenbanken/boeren- leenbanken verleende diensten, dus de ver houding tot de cliënten of mogelijke cliënten. Reclame, in de zin van onze bankreclame, is: een op een bepaald publiek ingestelde werfkracht, welke wordt aangewend om de afzet van diensten op een gunstige wijze te beïnvloeden. De reclame van een raiffeisen- bank/boerenleenbank „verkoopt" dus de dienstenverlening van de bank. Public relations echter is geen onderdeel van het „verkoop"beleid en onderscheidt zich hierdoor principieel van reclame. Het gevoerde public relationsbeleid kan wel invloed op de reclame hebben, zoals ook de gebezigde reclame de public relations kan beïnvloeden. De van de banken uitgaande reclameactiviteit zal immers doeltreffender zijn en dus een grotere „afzet van diensten" ten gevolge hebben naarmate de verhouding van de banken tot de buitenwereld harmo nischer is of anders gezegd naarmate zij in de publieke opinie een betere naam hebben. De invloed, die de reclameactiviteit op het geheel van verhoudingen van de bank met haar buitenwereld kan uitoefenen, onder scheidt zich van de andere bankactiviteiten in zoverre, dat de reclame voor deze buiten wereld meer direct zichtbaar is. Juist daar door kan zij dikwijls op korte termijn een belangrijke factor zijn bij de meningsvorming over de betrokken raiffeisenbank/boerenleen- bank als geheel. Een bank, welke een onoorbare reclame- politiek voert, zal het moeilijk waar kunnen maken, dat haar overige beleid wèl accep tabel is. Hoewel public relations en reclame dus principieel verschillen (al beïnvloeden zij dikwijls elkaar), de verwarring tussen beide wordt soms nog vergroot, doordat zij dikwijls dezelfde middelen toepassen om verschil lende doeleinden te bereiken. Zo kan b.v. een advertentiepagina in het algemeen tot het domein van de reclame gerekend worden en niet tot dat van de public relations. Toch gebeurt het ook, dat geadverteerd wordt zonder dat de adverteerder de verkoop van goederen of diensten wil bevorderen, maar enkel ter ondersteuning van de goede ver houding tussen zijn bedrijf als zodanig en de buitenwereld. Wij doelen hiermede op de zg. goodwill-advertentie, die eigenlijk een aanrakingsvlak vormt tussen public relations en reclame. Public relations en propaganda Propaganda is: werkzaamheid, die ten doel heeft bepaalde overtuigingen of denkbeelden ingang te doen vinden of te verspreiden. Propaganda wordt dus niet gebruikt voor economische doeleinden (zoals de reclame) maar voor het uitdragen van overtuigingen. Propaganda en reclame zijn gewend 433

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 19