de betiteling „gecentraliseerde administra tie", waaronder is te verstaan een admini stratie, waarbij de grootboekhouding per cliënt op één centraal punt wordt gevoerd. Een belangrijk voordeel van een gecentra liseerde administratie is het feit, dat de bedrijfsleiding op eenvoudige wijze het over zicht kan behouden over het geheel. Voorts wordt een intensief gebruik van machines mogelijk gemaakt. Het zwakke punt van de gecentraliseerde administratie is meestal de noodzakelijke communicatie tussen de kantoren onderling. Om het bijkantoorpersoneel in staat te stellen steeds inzicht te hebben in de stand van de rekeningen, waarop zich mutaties voordoen, zal op het bijkantoor een schaduwadmini- stratie moeten worden bijgehouden van de op dit kantoor georiënteerde rekeningen. Voor mutaties op andere rekeningen zal een voor afgaand telefonisch overleg tussen de kan toren onvermijdelijk zijn. Schaduwadministratie Er bestaan verschillende methoden, die er op gericht zijn het werk, verbonden aan het bijhouden van een schaduwadministratie, te bekorten. Wat betreft de rekening-courant- houders doet zich de mogelijkheid voor om zonder stagnatie bij de dagelijkse boekings gang een extra kopie te vervaardigen. Dage lijks worden deze extra kopieën aan het bijkantoor ter beschikking gesteld als scha duwadministratie. De kopieën worden op het bijkantoor in cliëntenvolgorde opgeborgen in een bakje of mapje, achter de voor elke rekeninghouder aangelegde tabkaart, waarop de stand van een eventueel toegestaan krediet kan worden aangetekend en welke kaart tevens dienst kan doen als handtekening- kaart. Bij loketverkeer wordt elke mutatie aan getekend op het desbetreffende kopie-dag- afschrift, welke aantekeningen systematisch moeten worden gecontroleerd met de ge gevens, vermeld op het van het hoofdkantoor nieuw te ontvangen kopie-dagafschrift. Bij sommige boekhoudmachines bestaat de mogelijkheid tijdens het boekingsproces van de boekingen losse slips te doen vervaardi gen, b.v. door middel van een kettingbaan- formulier. Dit formulier wordt tegelijk met de boeking op dagafschrift en kaart machi naal ingevuld, terwijl een speciaal mecha nisme zorgt voor het transport van het baan- formulier. In het algemeen zal de schaduwadmini stratie bij een niet-machinale boeking het best kunnen worden bijgehouden op hand- beschreven kaarten. Deze kaarten bieden het voordeel van een goed overzicht over het verloop van de rekening, hetgeen wij bij het gebruik van een slipsysteem, waarbij voor elke boeking een afzonderlijk formuliertje aanwezig is, moeten missen. Dit is dan ook één van de redenen, waarom banken, die beschikken over een op het gebruik van baan- formulieren ingestelde machine, toch de voorkeur geven aan deze overzichtelijke kaarten. Ook ten aanzien van de spaar-, voorschot en onpersoonlijke rekeningen moet in het algemeen aan het gebruik van schaduw- administratiekaarten de voorkeur worden ge geven boven slips. Voor de spaarbank is het ter wille van een vlotte communicatie wel van bijzonder be lang, dat op het hoofdkantoor de op een bepaald bijkantoor betrekking hebbende rekeningen bij elkaar in een aparte groep worden opgeborgen. Om dit vanaf het begin zoveel mogelijk te bevorderen, verdient het aanbeveling reeds bij het openen van zittin gen in een bepaald deel van het werkgebied welke zittingen meestal aan het openen van een bijkantoor voorafgaan een speciale serie spaarboekjes daarvoor te be stemmen. 412

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 40