Wenken voor kassiers
Urbanisatie en bijkantoren
Er is in de laatste jaren veel gebouwd en
er zal nog veel bijgebouwd moeten worden
om aan de behoefte aan woonruimte te kun
nen voldoen. In het werkgebied van ver
scheidene banken verrijzen kleine of grote
woonwijken of worden soms zodanig grote
stadsdelen bijgebouwd, dat het beeld van de
landstreek een ingrijpende verandering
ondergaat. Vaak zal de bestaande stads- of
dorpskern zijn centrumfunctie mede gaan
uitstrekken over de aan de rand van de be
staande bebouwing verrezen nieuwbouw, met
een uitzondering misschien ten aanzien van
de primaire levensbehoeften, voor de ver
zorging waarvan in de nieuwe wijken
bakkers-, slagers-, kruidenierswinkels, enz.
zullen ontstaan. In andere gevallen echter
worden in de nieuwe woonwijken zelfstan
dige verzorgingscentra gecreëerd, die, hoe
wel bedoeld voor de verzorging van het
nieuwe gebied, aantrekkelijk genoeg kunnen
zijn om ook de belangstelling te trekken van
de planologisch op de oude kern aangewezen
bewoners.
Ook aan de bank gaan de hier bedoelde
ontwikkelingen niet onopgemerkt voorbij;
integendeel, vaak zal het nodig zijn reeds
lang voordat er iets van de nieuwbouw is te
zien, zich ten gemeentehuize te oriënteren
omtrent de plannen en vaak zal het dan
tevens nodig zijn reeds in dat prille stadium
beslissingen te nemen, die voor de toe
komstige ontwikkeling van de bank van groot
belang kunnen zijn. Het zal verstandig zijn
vóór het nemen van dergelijke beslissingen
het advies in te winnen van de afdeling In
spectie van de Centrale Bank, waar de elders
opgedane ervaring ten dienste van de gehele
organisatie is vergaard.
In veel gevallen zal een onderzoek nodig
zijn ter beantwoording van de vraag of met
de bestaande vestiging(en) kan worden vol
staan of dat deze aanvulling of uitbreiding
behoeft.
De dienstenverlening van het bijkantoor
De grootte van het werkgebied, de bevol
kingsdichtheid alsmede de samenstelling en
de behoeften van de bewoners zullen beslis
send zijn voor de frequentie en de aard van
de door het bijkantoor te verlenen diensten,
waarop de grootte van dat kantoor, het aan
tal openingsuren en de personeelsbezetting
algestemd moeten blijven.
De aard van de door bijkantoren te ver
lenen diensten kan zeer verschillend zijn. In
het algemeen kan worden aangenomen, dat
door elk bijkantoor de volledige diensten ten
aanzien van de spaargelegenheid en het
rekening-courantverkeer worden geboden.
Minder frequent voorkomende handelingen
zoals kredietverlening, effectenbehandeling
en -adviezen, assurantiebemiddeling, enz.
zullen in hoofdzaak door het hoofdkantoor
moeten worden behandeld, zij het, dat de
bijkantoorbeheerder de zaken van eenvoudige
aard meermalen zelfstandig zal kunnen af
doen. De behandeling van aangelegenheden
van meer ingewikkelde aard zal worden
overgelaten aan het hoofdkantoor.
De op het bijkantoor te verwachten be
hoefte aan een bepaalde dienstenverlening
zal vaak richtinggevend zijn bij de beant
woording van de vraag of het lonend is deze
dienstenverlening volledig door het bijkan
toor te laten behandelen dan wel in hoofd
zaak door het hoofdkantoor.
Gecentraliseerde administratie
Hoewel niet ondenkbaar is, dat het bij
kantoor zijn administratie zelfstandig dus
gedecentraliseerd zou voeren en via een
sluitrekening de financiële verhouding tot
het hoofdkantoor zou administreren, doet dit
geval zich slechts sporadisch voor. In de
praktijk namelijk alleen in de uitzonderings
gevallen, dat het aantal op het bijkantoor
georiënteerde cliënten aanzienlijk groter is
dan dat van het hoofdkantoor. In zulk een
geval kan het vanzelfsprekend wel voor
komen, dat de kassier of de directeur met
zijn staf en de boekhouding verhuist naar het
bijkantoor en de bordjes bijkantoor en hoofd
kantoor worden verhangen. Een dergelijke
gang van zaken doet nog geen afbreuk aan
411