plaatselijke courant kan men de cliëntèle van een gedeeltelijke openstelling op de hoogte brengen; indien gewenst kan zij haar zaken dan tijdig met de eigen kassier afhandelen. Naar mijn stellige overtuiging zullen de cliënten van een bank voor een dergelijk klein ongerief begrip opbrengen, terwijl zo doende voor twee kassiers de mogelijkheden van een onbezorgde vakantie aanzienlijk worden vergroot. Last but not least kunnen dan de nieuwe ideeën, die de kassier door wellicht andere en/of meer economische werkwijzen op de buurbank opdoet, alleen maar gezien worden als de vrucht van de zo gewenste nauwere zakelijke samenwerking. Hoogachtend, P. Vernède N.V. Gemeenschappelijk Bankkantoor 's-Gravenhage Naschrift van de redactie De verzuchting van de heer Hoogerheide, dat we met schrijven en praten niet verder komen, kunnen we ons levendig voorstellen. Wij willen ook niets liever dan spijkers met koppen slaan om voor dit vraagstuk, dat ons nu al jaren hindert, een goede oplossing te construeren. Dat is echter moeilijker dan het lijkt. De heer Hoogerheide zegt éénvoudig: stel één of meer arbeidsreserves aan en laat die bij ziekte en vakantie vervangen. Hoeveel „re servisten denkt de heer Hoogerheide wel nodig te hebben om in de zomermaanden de tientallen kassiers te vervangen, die ge lijktijdig of nagenoeg gelijktijdig met va kantie zijn? Voor de vervanging in de va kanties biedt het voorstel van de heer Hoogerheide naar onze mening zeker geen In september van het vorige jaar pas seerde de Raiffeisenbank Tiel-Wadenoijen- Zoelen W.A. de 5 miljoen aan spaargel den. Eind mei jl. 6 miljoen, mede dank zij uitvoerbare oplossing. Er zou voor een pe riode van enkele vakantiemaanden een heel korps reservisten nodig zijn, dat in de overige maanden weinig omhanden zou heb ben en een zware last aan „soldij" zou be tekenen. De vraag of wc voldoende goed getrainde reservisten zouden kunnen aan trekken, laten wij verder maar rusten. Het idee van de heer Vernède spreekt ons in theorie wel aan. Maar zal het aanslaan in de praktijk? Wij betwijfelen het ten zeerste. Juist een kassier van een naburige bank wil men dikwijls niet als pottekijker op de eigen bank. Bij alle goede nabuurschap tussen twee banken en bij alle vriendschap, die er zelfs Bissen de beide kassiers moge bestaan, zijn er tussen genabuurde banken maar al te vaak zaken, waarvan de een liever niet wil dat de ander hel weet. Er wordt nu eenmaal nog wel eens een schot op andermans duiven gewaagd! Wij zijn er dus met deze beide reacties nog niet uit. Dat slechts twee personen gerea geerd hebben, heeft ons eigenlijk verwon derd. Is de kwestie niet zo „brandend" als wij gedacht hadden? Zouden wc soms het probleem al grotendeels ontwassen zijn, doordat de optimistische toekomstbespiege ling van de heer Vernède reeds werkelijk heid is geworden? Wij geloven dit laatste nog niet, want er zijn nog tal van z.g. één- mansbanken. Hoe regelt de kassier van een éénmans bank zijn vervanging in de vakantie Welke oplossing hebben deze éénmans banken in de praktijk gevonden? Wij willen hier gaarne meer over horen. We zoeken geen „ei van Columbus", maar wel suggesties, die ook voor anderen waarde vol kunnen zijn. de resultaten van een spaaraktie ter gelegen heid van het ingebruik nemen van het ver bouwde kantoor. Tenslotte vermelden wij, dat het aantal spaarders in de eerste vijf maanden van 1962 toenam met 224. In de zelfde periode van het vorige jaar 122. 5 MILJOEN 322

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 36