Jïïeafa ïoov hg9ïï
Aangezien er enig misverstand is gere
zen over het gebruik van stypen en matrij
zen voor het plaatsen van advertenties, zul
len wij proberen U een globaal inzicht te
geven in deze materie.
Het was in de 17e eeuw dat in Engeland
een gipsen matrijs werd uitgevonden. In
Frankrijk echter ontdekte een Franse letter
zetter een papieren matrijs. Aanvankelijk
bezag men deze uitvinding met enig wan
trouwen, doch spoedig bewees ze haar
bruikbaarheid en verbreidde zij zich over de
gehele wereld.
Wat is nu een matrijs? Een matrijs is een
afdruk op een bijzonder soort papier van
een bepaald zetsel en/of cliché. Het persen
van een matrijs geschiedt onder hoge druk.
Een matrijs kan gebruikt worden bij druk
kerijen, die in het bezit zijn van een sty-
peerafdeling. Vooral in grote krantenbe-
drijven, waar een stypeerafdeling aanwezig
is, kan men een matrijs gebruiken omdat
er gedrukt wordt met een rotatiepers, waar
voor ronde stypen nodig zijn.
Hoe wordt een stype gemaakt? Nadat de
matrijs is geperst, legt men deze in de giet-
schaal (voor rotatiedruk ronde gietschaal).
Door het in werking stellen van de elektri
sche installatie vloeit het hete lood (280°)
in de gietschaal, en door middel van water
koeling stolt het metaal.
Na enige nabewerking wordt de plaat ge
bruikt voor het vervaardigen van kranten
en wat misschien voor u van belang is, voor
het afdrukken van advertenties. Deze twee
hulpmiddelen, een stype en een matrijs, die
nen om het originele zetsel en/of cliché te
sparen.
Kort samengevat kunnen wij de conclusie
trekken, dat een drukkerij met een stypeer
afdeling altijd wel een matrijs kan gebrui
ken. Daarentegen zullen drukkerijen, die
zelf niet over een stypeerafdeling beschik
ken, graag van hun cliënten een stype ont
vangen.
Het is dus zaak, in eerste instantie, bij
uw drukker te informeren, wat hij nodig
heeft: een stype of een matrijs.
v'VA, U|
imusim mm
EEN STYPE OF EEN MATRIJS?
mmi 'i "i
ftfl liiam m ttauf
SM
WrWgr pfwfsrf m ffinï
itewtï »n srr»
•w#» wi
fflf rp# r"
Sfil !<9ft Sfw* Qti
SjfïSB MJ '-''rv
vl- '"V
240