geen nadelige invloed te ondervinden van
de zo sterk verlate grasgroei. Integendeel,
in de vorige kroniek hebben wij er reeds op
gewezen dat met name het krachtvoeder-
verbruik leidt tot een toenemende melk
stroom, welke temeer zorgen baart omdat
ook de steeds groter wordende rundvee
stapel meer en meer wordt gericht op de
melkproduktie. Daarnaast valt een toename
van de invoer van slachtvee te constateren,
zelfs tot meer dan duizend stuks per week.
Het is een gelukkige omstandigheid, dat
het Produktschap voor Vee en Vlees heeft
besloten tot een actiever rundvleesbeleid.
Men moet nu voor ieder ingevoerd slacht-
rund weer 325 kg rundvlees (voorheen 280
kg) uitvoeren Dit kan zeker een gunstige
invloed hebben op het prijspeil, waarop het
Nederlandse rundvlees kan worden afgezet,
vooral wanneer de slechte ruwvoederposi-
tie zou leiden tot een vergrote uitstoot van
slachtvee.
Ook op het varkensfront worden thans
iets hogere prijzen gemeld, voornamelijk
door geringer aanbod.
Blijkbaar doet de aantasting door mond
en klauwzeer waardoor reeds meer dan
200.000 varkens moesten worden afgeslacht
zich geleidelijk aan gelden. Overigens
biedt met name de baconmarkt nog weinig
perspectieven, omdat Engeland momenteel
met dit produkt wordt overstroomd. De z.g.
invriesregeling loopt daarom voorlopig nog
door, al is het aantal varkens, dat van de
daarbij verleende subsidie profiteert, terug
gelopen tot 1.000 per week.
E.E.G.-vlees- en zuivelbeleid
De besprekingen rond de voorstellen met
betrekking tot het E.E.G.-beleid voor var
kensvlees, dat evenals voor granen, eieren
en gevogelte per 1 juli van kracht zal wor
den, zijn thans in volle gang. Op het laat
ste moment moeten nog belangrijke beslis
singen worden genomen met betrekking tot
de uitvoeringsmaatregelen. Allerlei des
kundigen zitten gebogen over de problemen
welke daarbij rijzen. Al moeten nog belang
rijke knopen worden doorgehakt, toch blijkt
het ernst te worden met de totstandkoming
van een gemeenschappelijk beleid. Het is
te hopen dat dan allerlei invoerbelemme-
rende bepalingen zoals deze de laatste
tijd nog door Frankrijk en Italië, o.a. voor
varkens en kalveren, werden getroffen
een daadwerkelijk vrijere afzet, zij het voor
lopig nog met heffingen, niet meer in de
weg zullen staan.
Inmiddels zijn thans door Brussel ook
voorstellen ontworpen voor een gemeen
schappelijk heleid in de rundveesector.
Dezer dagen verscheen tevens het voor
stel van de Europese commissie inzake een
heffingsverordening voor de zuivelsector,
een voorstel dat uiteraard veel belangstel
ling zal vragen van het Nederlandse agra
rische bedrijfsleven, omdat hierin onze
voornaamste landbouwvraagstukken in Eu
ropees perspectief worden behandeld. Het
zuivelvraagstuk, waarmee de Nederlandse
landbouwpolitiek reeds zo lang heeft ge
worsteld, wordt daardoor verlegd naar
Brussel. Weliswaar geeft de Europese
Commissie geen oplossing voor het zuivel
vraagstuk, doch de gevolgen van de on
evenwichtigheid tussen vraag en aanbod
van melk en zuivelprodukten komen in het
onderhavige voorstel in ieder geval voor
gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.
Voor het zuivelexporterende Nederland,
waar de overschotsituatie het sterkst tot
uiting kwam, is het in ieder geval een winst
punt indien het zuivelvraagstuk niet alleen
wordt gezien, maar ook daadwerkelijk
wordt behandeld, als een probleem van de
Gemeenschap.
Eieren
Hoewel de plannen voor een gemeen
schappelijk beleid met betrekking tot eie
ren en slachtpluimvee welke, volgens de
huidige stand van zaken, tenzij er op het
laatste moment nog een kink in de kabel
komt, reeds per 1 juli van kracht wordt
op de lange duur voor de Nederlandse
pluimveehouderij gunstige perspectieven
bieden, is hiervan op korte termijn nog wei
nig te bespeuren. Dat thans veeleer nog de
222