totale bedrijfskosten uit. De pacht- en koop prijzen van de grond worden namelijk wette lijk beheerst. De prijsbeheersing van landbouwgronden is geregeld in de wet Vervreemding Land bouwgronden. Deze wet heeft vooral ten doel een rationeel grondgebruik te bevorderen. Via de z.g. landbouwkundige toetsing wordt er op toegezien, dat bij overdracht de ver kavelingstoestand e.d. niet achteruitgaan. Bovendien is in deze wet het z.g. voorkeurs recht van de pachter geregeld, welke rege ling in de praktijk bijzonder goed heeft vol daan. De pachter heeft daarbij het recht van voorkeur op koop of, wanneer hij daarvan geen gebruik maakt of kan maken, althans gedurende een aantal jaren, op continuatie van de pacht ook wanneer het eigendom aan een ander overgaat. Voorts beoogt deze wet het stabiliseren van de koopprijzen van land bouwgronden op een in verhouding tot de pachtprijzen redelijk te achten peil, zulks met het oog op de ongewenste gevolgen van stijgende grondprijzen voor de ontwikkeling van de kostprijzen der landbouwprodukten en voor het toekomstig inkomen van de kopers van landbouwgronden. Geen verlenging In verband met het expireren van de wet Vervreemding Landbouwgronden zijn thans opnieuw discussies gaande omtrent de al of niet wenselijkheid van verlenging van de be heersing van de koopprijzen van landbouw gronden. In de kringen van de georganiseerde landbouw bestaat geen eenstemmigheid, al heeft een kleine meerderheid, zowel in de S.E.R. als in het Landbouwschap, geadvi seerd tot verlenging van de aflopende wet. De regering heeft thans in deze belangrijke kwestie een beslissing genomen en aan de Staten-Generaal bericht niet voornemens te zijn de wettelijke regeling nog langer te handhaven. Wel zal, via een wijziging van de Pachtwet, het voorkeursrecht van de pachter opnieuw worden geregeld. Argumenten voor en tegen De tegenstanders van het verdwijnen van de wet beschouwen deze beslissing als geheel onjuist. Men vreest, dat de grondprijzen met sprongen omhoog zullen gaan waardoor de economische bestaanszekerheid van de pacht boeren op losse schroeven zal worden gezet. Een sterk optrekken van het prijspeil van landbouwgronden zal voorts ook de concur rentiepositie van de Nederlandse landbouw verzwakken. De voorstanders van verlenging van de bestaande regelingen wijzen er verder op, dat de toenemende landhonger de grond tot een gewild speculatieobject zal maken. Reeds thans constateert men een grote be langstelling vanuit het buitenland voor onze relatief goedkope, doch landbouwkundig waardevolle, landbouwgrond. Met name in Zeeuws-Vlaanderen en West-Brabant vreest men een sterke opwaartse druk, wanneer de Belgische gegadigden nog meer kans krijgen zich van onze begeerde cultuurgronden meester te maken. De regering stelt tegenover deze vrees voor prijsopdrijving evenwel een aantal belang rijke overwegingen. De laatste tijd hebben zich namelijk in het krachtenveld binnen de agrarische sector belangrijke verschuivingen voltrokken, waardoor de opwaartse druk op het grondprijspeil en het gevaar voor een achteruitgang in de doelmatigheid van het grondgebruik sterk in betekenis afnemen.Met name wordt hierbij gewezen op de sterke af vloeiing van agrarische jongeren naar niet- agrarische beroepen, waardoor de generatie- druk in de landbouw afneemt. Verwacht wordt dat dit proces, deze uittocht uit de landbouw, zich in de naaste toekomst nog in versterkte mate zal voortzetten. Wel is er de drang naar bedrijfsvergroting, hetgeen kan leiden tot een relatief hoog prijs niveau voor los land. Gezien de hoge margi nale waarde van de grond, welke aan een bestaand bedrijf wordt toegevoegd, mag dit echter geen overwegend bezwaar heten. Bovendien zal een relatief hoge prijs onge twijfeld een groter aanbod van los land uit- 91

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 13