wijze waarop de raad van toezicht in het
verleden als vertrouwensinstituut heeft
gefungeerd, zou zij in overweging willen
geven of niet tot een organisatie van de
raad van toezicht zou kunnen worden ge
komen in die zin, dat deze raad zich in
mindere mate met de individuele krediet
verlening zal bezighouden. De commissie
heeft de indruk dat een dergelijke wijzi
ging zeer zal bijdragen tot een verminde
ring van de in de landbouw aanwezige
terughoudendheid.
Welke bevoegdheden en taken heeft de
raad van toezicht volgens de statuten van
onze raiffeisenbanken/boerenleenbanken?
De raad van toezicht heeft in de eerste
plaats een toezichthoudende functie. In deze
hoedanigheid heeft hij tot taak de door het
bestuur aan de algemene vergadering ter
goedkeuring over te leggen rekening en ver
antwoording te controleren (art. 33 lid 1
onder e. van de statuten van de raiffeisen-
banken/boerenleenbanken). Bovendien kan
elk lid van de raad van toezicht, dat door
deze daartoe is aangewezen, te allen tijde de
boeken en bescheiden van de bank onder
zoeken en haar bezittingen opnemen (art. 33
lid 2 van de statuten van de raiffeisenbanken/
boerenleenbanken)
De raad van toezicht heeft bovendien een
beherende taak. Sommige handelingen kan of
mag het bestuur namelijk niet verrichten
zonder dat de raad van toezicht daartoe zijn
goedkeuring heeft gegeven. Hierbij zijn met
name de volgende groepen van gevallen te
onderscheiden:
1. Voor de vaststelling van rentevoet en
provisie voor voorschotten, kredieten,
garanties, borgtochten, spaargelden en
deposito's heeft het bestuur de toestem
ming nodig van de raad van toezicht
(art. 28 B onder a van de staututen van de
raif f eisenbanken/boerenleenbanken)
2. In sommige gevallen is voor het verlenen
van voorschotten en/of kredieten de toe
stemming van de raad van toezicht ver
eist (zie hieronder).
3. Voor het aannemen van spaargelden of
het opnemen van gelden bij de Centrale
Bank heeft het bestuur de toestemming
van de raad van toezicht nodig, indien
daardoor zekere, in het huishoudelijk
reglement bepaalde bedragen worden
overschreden (art. 7 lid 1 onder a en b
van de statuten van raif f eisenbanken/boe
renleenbanken).
4. Bepaalde rechtshandelingen, die het be
heer van de vereniging sterk kunnen
beïnvloeden, mag het bestuur slechts ver
richten na goedkeuring van de raad van
toezicht. Hieronder valt b.v. het aangaan
van schikkingen of dadingen, het aan
kopen of op andere wijze verkrijgen, ver
vreemden of bezwaren van onroerende
goederen, benoeming en ontslag van de
kassier e.d. (art. 27 en 28 van de sta
tuten van de raiffeisenbanken/boerenleen-
banken).
Wanneer men de bovenstaande opmerking
uit het rapport van de Commissie Landbouw
krediet leest, komt men tot de conclusie, dat
de commissie zich geenszins wenst te keren
tegen de bevoegdheden van de raad van toe
zicht met betrekking tot het verrichten van
alle bovengenoemde werkzaamheden. Slechts
in zoverre als de medewerking van de raad
van toezicht vereist is voor het verrichten van
handelingen als bedoeld onder 2, dringt de
commissie op beperking van de taak van de
raad van toezicht aan.
Het bestuur behoeft niet alle voorschotten
of kredieten te onderwerpen aan de toestem
ming van de raad van toezicht. De belang
rijkste regel daarbij is, dat alle voorschotten
en kredieten, die een bepaald bedrag te boven
gaan, de raad van toezicht moeten passeren.
Overwogen zal moeten worden dit bedrag
zozeer te verhogen, dat verreweg het grootste
deel van de uitzettingen in eigen kring door
het bestuur zelfstandig, zonder machtiging
van de raad van toezicht, toegestaan zal kun
nen worden. De bekendheid met het feit, dat
kredietaanvragen niet meer worden behan-
(Vervolg op bldz. 77)
71