Wenken voor kassiers Service, tarieven en aanwas van middelen Het afgelopen jaar heeft bij veel aange sloten banken weer eens bevestigd, dat onder de factoren, welke de ontwikkeling van de bank kunnen beïnvloeden, de service een be langrijke plaats inneemt. Dagelijkse openingsuren, aangepast aan de tegenwoordige behoeften van de cliënten en het beschikbaar stellen van het volledige as sortiment van boerenleenbankdiensten, on dersteund door een op waardige wijze en regelmatig gevoerde propaganda, blijken daarbij van groot gewicht te zijn. Voor de ontplooiing van de bank is de service van meer invloed dan b.v. de rente factor. In het algemeen ging de bijzondere belangstelling van de meeste cliënten niet in de eerste plaats uit naar een fractie meer of minder rente, maar naar de betrouwbaarheid van de instelling en een tijd- en moeitespa- rende, vlotte en doeltreffende behandeling van hun geldzaken. De door de Centrale Bank geadviseerde tarieven hebben in enkele gevallen in overleg met de afdeling Begrotingen aangepast aan plaatselijke om standigheden enerzijds geleid tot een redelijke exploitatie en anderzijds tot een be hoorlijke aanwas van middelen. Kredietvraag Mede dank zij deze gestadig voortgaande aanwas van de toevertrouwde middelen was het ook in het afgelopen jaar mogelijk te voldoen aan de vele aanvragen om voor schotten en kredieten. Het is nog maar kort geleden, dat de meeste kassiers de brochure „Kredietmoge lijkheden voor land- en tuinbouw" hebben verspreid, terwijl reeds thans blijkt van welk een nut deze vorm van voorlichting voor de leden bij het volvoeren van hun bedrijfsplan nen is geweest. Bij het omlijnen van deze aanvankelijk meestal vage plannen hebben reeds velen de weg weten te vinden naar de landbouwvoor- lichtingsdienst en hun landbouwboekhoud- bureau en bracht de daar opgedane kennis het gesprek met de kassier omtrent de finan ciering en de door de bank geboden krediet mogelijkheden vlotter op gang. Ook de opgemaakte liquiditeitsbegroting, zoals deze in de brochure wordt aanbevol- len, hielp mee aan de beantwoording van de belangrijke, bij elke kredietverlening te stel len vraag of de verwachting bestaat, dat de last van rente en aflossing zal kunnen wor den gedragen. Bij het vinden van de vereiste zekerheden bleek het vakmanschap van de kassier een belangrijke rol te spelen. De toeneming van het aantal aanvragen om voorschotten en kredieten heeft een aan passing nodig gemaakt, niet alleen ten aan zien van de voorbereiding door de kassier, maar ook van de behandeling door het be stuur, de raad van toezicht en de Centrale Bank. Zo moesten om deze aanvragen snel te kunnen behandelen, bij verschillende banken meer bestuursvergaderingen dan het statutair voorgeschreven minimum van éénmaal per maand worden belegd. Bovendien leidde het streven naar snelheid in de behandeling vaak tot verkleining van het bestuurscollege of voor wat betreft de behandeling van veel voorkomende, eenvoudig te beoordelen pos ten, tot een delegatie aan een kleine com missie, bestaande uit b.v. twee bestuursleden, onder wie de voorzitter. De op deze wijze verleende posten worden vanzelfsprekend in de eerstvolgende bestuursvergadering vast gelegd. Ook is het belangrijk, dat onder deze omstandigheden verschillende routinewerk zaamheden, verband houdende met de voor bereiding of de afwerking van de aanvragen, zoveel mogelijk aan de kassier worden opge dragen, zoals het invullen van het aanvraag formulier, het verzamelen van de nodige bewijsstukken, het als gemachtigde voor de 34

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 36