zowel schriftelijk als persoonlijk, met des kundigen noodzakelijk. De rayonindeling Rekeninghoudende met de hierboven in vogelvlucht geschetste ontwikkeling, waarbij speciaal de aandacht gevestigd is op de ar beid van de afdeling Inspectie, heeft het be stuur van de Centrale Bank, zoals reeds eerder in de Raiffeisen-Bode en per circulaire is medegedeeld, besloten over te gaan tot decentralisatie van deze afdeling. Het totale arbeidsveld van onze organisatie is in 10 rayons verdeeld. Aan het hoofd van elk rayon is een rayoninspecteur benoemd, die de leiding heeft van een aantal medewerkers. Dit aantal verschilt naar gelang van de in elk rayon te verrichten werkzaamheden. In de loop van de komende jaren zal moeten blijken of het aantal voldoende is. Er zal in elk geval voor gezorgd worden dat aan de inspectiewerkzaamheden, de primaire taak, die aandacht wordt besteed, die een goede controle vereist. Bovendien wordt met deze rayonindeling beoogt, dat de rayoninspecteur het week- rooster voor de controle opstelt, zodat hij in de komende jaren zich zodanig inwerkt, dat elke inspectie een goed lopende continuïteit heeft. Aan alle onderdelen, die naast de cijfer- beoordeling en alles wat hiermede samen hangt van betekenis is, zal ook aan rentabili teit, liquiditeit, interne controle, publiciteit, arbeidsverdeling, huisvesting e.d. zo nodig aandacht besteed worden. Nu de betrokken functionaris van de Centrale Bank dichterbij te bereiken is, en daardoor het persoonlijk contact gemakkelijker is te leggen, kunnen deze onderdelen, die vóórdien eveneens dik wijls een punt van bespreking en overleg vormden, meer en duurzamer worden be sproken. Naast zijn controlerende en dirigerende taak zal de rayoninspecteur ook ter beschik king zijn om problemen of vragen op orga nisatorisch terrein te bespreken. Het bestuur van een bank kan hem dus inlichtingen vra gen. Hij zal hierbij dikwijls als tussenpersoon fungeren tussen de betrokken bank en de Centrale Bank. De zelfstandigheid van elke bank blijft in elk opzicht gehandhaafd. Wil men zich dus direct tot de Centrale Bank wenden dan blijft deze mogelijkheid geopend. Een beter contact Deze rayonindeling heeft mede tot doel stelling te bereiken: a. dat de controlearbeid nog beter dan voor heen tot zijn recht komt; b. dat problemen, die hiermede samen hangen, van „dichter bij" kunnen worden besproken en opgelost; c. dat de bestuurscolleges indien nodig een beroep kunnen doen op een vertegen woordiger of vertegenwoordigers van de Centrale Bank in hun directe omgeving; d. dat deze functionarissen in de loop van de tijd zodanig in hun arbeidsveld inge werkt raken, dat ze zowel voor hun rayon als voor de leiding van de Centrale Bank als vraagbaken en informateur van be tekenis zijn; e. dat door mede-inschakeling van krediet adviseurs, over welke taak u medede lingen zijn of zullen worden gedaan, de bestuurders en kassiers/directeuren van onze banken op zo efficiënt mogelijke wijze voorlichting en assistentie ter be schikking staan; f. dat het gehele apparaat van de Centrale Bank in al zijn onderdelen tot de volledige beschikking van onze leden-banken blijft. Het spreekt vanzelf dat deze wijzigingen enige tijd van aanpassing vereisen en dat gedurende een zekere aanlooptijd geduld zal worden gevraagd van beide partijen. Mate rieel dient zich o.a. het woningprobleem aan voor de betrokken functionarissen. Wij ver trouwen evenwel dat binnen afzienbare tijd elk rayon zodanig zal „draaien" dat de erbij betrokken partijen, waaronder ook de krediet nemers, gebaat zullen zijn met dit besluit. 33

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 35