Rayonindeling van de inspectiedienst De afdeling Inspectie verricht haar werk zaamheden reeds vanaf het prille bestaan van de Centrale Bank. Oorspronkelijk was een inspecteur belast met de controlewerkzaamheden van de aan gesloten banken. Naarmate het aantal banken toenam, en daarmede ook het ledenaantal van de Centrale Bank, werden aan deze dienst meer eisen gesteld. Een gevolg hier van was dat uitbreiding van het aantal con trolerende functionarissen noodzakelijk werd. In de opbouwperiode van onze organisatie, d.w.z. ongeveer de eerste 30 jaar, werd ver wacht dat de inspectiestaf naast het contro leren van de boekhouding velerlei adviezen verstrekte. Wanneer wij het woord „staf" gebruikt hebben dan zal elke lezer hieruit geconcludeerd hebben, dat reeds meer wer kers deel waren gaan nemen aan de inspectie. De controle droeg in die tijd een eenvoudig karakter. De gegevens konden snel worden verzameld. De akten waren, uitzonderingen daargelaten, niet ingewikkeld van aard. De kredietverstrekking was beperkt tot enkele vormen. Van het centrale punt uit kon de inspectie het gehele land bereiken. Degene, die met de opstelling van het weekrooster voor de te bezoeken banken was belast, kon, gezien zijn praktische ervaring, een indeling maken waarvan bijna niet van behoefde te worden afgeweken. Deze tijdindeling gaf, voor de controle van elke bank afzonderlijk met betrekking tot de te besteden tijd, in het algemeen geen moeilijkheden. In de dertiger jaren echter, de jaren waar in de banken een landbouwcrisis moesten opvangen, werd een extra-beroep gedaan op de werkzaamheden van de inspectie. De uitstaande posten, voorschotten en lo pende rekeningen, moesten, in verband met de gestelde zekerheden, extra worden be keken. De rapporten werden omvangrijker. Het werkschema kwam in gedrang. Nieuwe krachten moesten worden aangetrokken. Waar tot nu toe het bezoek aan de banken met trein en fiets was gebracht, kon zij het bescheiden van moderner vervoermid delen gebruik worden gemaakt. De na-oorlogse expansie 1940/45 bezorgde ook de controleafdeling vele, soms onoverkomelijke, moeilijkheden. Toen de oorlog beëindigd was kwam een vloedgolf van werkzaamheden op haar af. Vele nieuwe werkers werden aan het inspec tiekorps toegevoegd. Het overzicht van het controlerooster werd er niet eenvoudiger op. De stormachtige ontwikkeling van onze banken (de geldsanering had vele mensen van het gemak van een bankrekening bewust doen worden) bezorgde bovendien de buiten dienst zoveel meer arbeid, dat de tijdreke ning lang niet altijd in overeenstemming was met de theoretische benadering. Dit gaf spanningen voor beide partijen (besturen, kassiers/directeuren en afdeling Inspectie). Het engageren van nieuwe functionarissen gaf geen directe oplossing, omdat de oplei ding een lange looptijd vereist. Daarbij kwa men, ten gevolge van de sterke expansie van onze banken, een groot aantal problemen aan de orde, die ook van de inspectie veel extra arbeid vroegen. De bestuurders en de kassiers/directeuren van onze banken weten zelf het best, dat naast de administratieve werkzaamheden, die steeds om vernieuwing en aanpassing vragen, de acquisitie en de vele vormen van krediet verstrekking zich in steeds sneller tempo aandienen. Al degenen, die hierbij betrokken zijn, d.w.z. de werkers van onze gehele organi satie, zowel alle leden van bestuur en raad van toezicht, de kassiers/directeuren en het personeel van onze aangesloten banken als de functionarissen van de Centrale Bank, hebben ieder op hun plaats een belangrijke taak in dit grote geheel te vervullen. De verantwoordelijkheid van de bestuur ders van de banken is belangrijk en wel in die mate, dat voorlichting in de dikwijls in gewikkelde materie zeer op prijs wordt ge steld. Ook de kassiers/directeuren, die met zoveel aspecten van hun bedrijf op de hoogte moeten zijn en blijven achten regelmatig contact, 32

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1962 | | pagina 34