Dit is toch niet nodig en brengt ook wel bezwaren met zich mee. Het gebeurt nogal vaak, dat niet alleen de hypotheekakte getekend moet worden, maar tevens nog administratieve werkzaamheden verricht moeten worden; b.v. afgeven van het voorschotboekje, het tekenen van het ledenregister en soms ook nog wel uitbetalen van gelden van de spaarrekening. Ik ge loof, dat de cliënten liever zien, dat de laatste werk zaamheden door de kassier of een employé van de bank, dan door bestuursleden verricht worden. geboden op- en aanmerkingen alsmede meningen te verkondigen, die van belang kunnen zijn voor het landbouwkredietwezen in het algemeen, past mogelijk ook enig commentaar op de aanstelling van krediet consulenten. Als ik mij goed heb laten informeren is het zo, dat de kredietconsulenten de besturen op hun verzoek kunnen bijstaan bij de beoordeling van de voorschot en kredietaanvragen, door middel van door hen op gestelde rapporten. Deze kredietconsulenten zullen vanzelfsprekend geen verantwoordelijkheid dragen voor de te nemen beslissingen en zullen dus de be voegdheden van bestuur en raad van toezicht niet aantasten. De door de consulenten opgestelde rapporten zullen een inzicht moeten geven van de rentabiliteit van een bedrijf, het reeds geïnvesteerde kapitaal, een bereke ning van het nieuwe inkomen, dat na het tot stand komen van de voorgestelde investering zal kunnen ontstaan. Ongetwijfeld zal het bestuur van een bank gemakkelijker een aanvrage kunnen beoordelen als deze gegevens op de bestuurstafel liggen. Toch meen ik enige bedenkingen betreffende deze nieuwe figuur in ons landbouwkredietapparaat te moeten consta teren: a. Vaak hebben wij al op allerlei manieren kunnen vernemen, dat de aanvrage van een cliënt ,,door te veel handen gaat". Vele besturen zullen zich echter niet geroepen voelen nu hun college maar in te krimpen. Het toch al als te groot gevoelde aantal personen, dat met een aanvrage gemoeid is, wordt dus nog uitgebreid. b. Het bestuur van een bank neemt als belangrijk facet bij de beoordeling van de aanvrage de moraliteit van aanvrager in ogenschouw. Zij zal daarbij geen steun vinden van de kredietconsulent, om de eenvoudige reden, dat hij de personen in het algemeen niet kent. c. Volgens mij zal het werk van de consulent bestaan uit het verzamelen van boekhoudgegevens iets wat de aanvrager zelf behoort te kunnen over leggen en een uitwerking van deze cijfers. Zulke werkzaamheden moeten m.i. toch heel goed door een kassier gedaan kunnen worden. Vooral op dit laatste punt zou ik nog een aanteke ning willen maken. De kassiers zullen dus een zodanige opleiding moeten hebben, dat zij dit werk kunnen doen, hetgeen mij geen onoverkomenlijke eis lijkt. Enige kennis van (landbouw)economie, boekhouden, speciaal balansleer, zullen vele kassiers zich vroeger al reeds hebben eigen gemaakt. Bij de kleinere banken zal het probleem van de opleiding in verband met de mogelijkheden betref fende salariëring een rol spelen. M.i. ligt hier voor de Centrale Bank een taak om fusies te stimuleren, of zo zij dit reeds doet, sterker te stimuleren en zou ik gaarne de Centrale Bank in deze meer dirigis tische" macht willen geven. Met genoegen heb ik gelezen dat er een commissie is gevormd, die de opleiding van kassiers nader zal bestuderen. Overigens ben ik van mening, dat de theoretische opleiding van een kassier voltooid moet zijn alvorens hij wordt aangesteld. De Centrale Bank zou zich moeten kun nen beperken tot bijscholing. A. van Oostrum, kassier Coöperatieve Boerenleenbank „Zaltbommel en Omstreken" Naschrift van de redactie Een actueel punt! Wij zijn blij, dat de heer Van Oostrum de kredietadviseurs (dit, en niet krediet- consulent, is de naam van de nieuwe functionaris) heeft ter sprake gebracht. Dit lijkt ons een onder werp, dat zich voor de andere lezers uitstekend leent om daarop in te haken. De redactie zal daarom deze keer nog geen commentaar geven, want dan zou zij wellicht het gras voor de voeten van de andere in zenders wegmaaien. Wij zien daarom gaarne de reac ties op dit stuk voor de volgende Raiffeisen-Bode tegemoet (a.u.b. inzenden vóór 1 december a.s., daar in het begin van de maand de kopij ter perse gaat). Arbeidsverdeling tussen bestuur en kassier Geachte redactie, Bij sommige van onze banken is men nog steeds van mening, dat bij het passeren van hypotheekakten de bank door het bestuur vertegenwoordigd moet worden. De tijd, die het bestuur moet besteden aan be stuursvergaderingen, taxaties enz. neemt steeds toe, hetgeen met zich mee brengt, dat het soms wel moeilijk is jonge personen te vinden, die zich als bestuursleden beschikbaar willen stellen. Het is daar om goed bestuursleden niet te belasten met zaken, zoals het tegenwoordig zijn bij het passeren van akten. Hoogachtend, „Gruno", kassier Naschrift van de redactie Inderdaad is het goed, dat de dagelijkse werkzaam heden zoveel mogelijk door de kassier verricht wor den, daar anders de bestuursleden te zwaar belast worden. Vooral die banken, die een groei doormaken, zullen er goed aan doen eens na te gaan of er wel een goede arbeidsverdeling tussen bestuur en kassier getroffen is. Wij wijzen in dit verband ook op artikel 25 lid 3 van de statuten, waaruit blijkt, dat het be stuur, onder bepaalde voorwaarden, aan de kassier volmacht kan geven. Met behoud van de verantwoordelijkheid van het bestuur, lijkt het ons goed toe, dat de tijdrovende „routine"-aangelegenheden steeds zoveel mogelijk door de kassier verricht, worden en dan liefst ten kantore van de bank, opdat zo weinig mogelijk tijd verloren gaat. Wat het passeren van de hypotheek- akten betreft, geldt bovendien als argument voor het 444

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 38