Dit is toch niet nodig en brengt ook wel bezwaren
met zich mee. Het gebeurt nogal vaak, dat niet alleen
de hypotheekakte getekend moet worden, maar tevens
nog administratieve werkzaamheden verricht moeten
worden; b.v. afgeven van het voorschotboekje, het
tekenen van het ledenregister en soms ook nog wel
uitbetalen van gelden van de spaarrekening. Ik ge
loof, dat de cliënten liever zien, dat de laatste werk
zaamheden door de kassier of een employé van de
bank, dan door bestuursleden verricht worden.
geboden op- en aanmerkingen alsmede meningen te
verkondigen, die van belang kunnen zijn voor het
landbouwkredietwezen in het algemeen, past mogelijk
ook enig commentaar op de aanstelling van krediet
consulenten.
Als ik mij goed heb laten informeren is het zo, dat
de kredietconsulenten de besturen op hun verzoek
kunnen bijstaan bij de beoordeling van de voorschot
en kredietaanvragen, door middel van door hen op
gestelde rapporten. Deze kredietconsulenten zullen
vanzelfsprekend geen verantwoordelijkheid dragen
voor de te nemen beslissingen en zullen dus de be
voegdheden van bestuur en raad van toezicht niet
aantasten.
De door de consulenten opgestelde rapporten zullen
een inzicht moeten geven van de rentabiliteit van een
bedrijf, het reeds geïnvesteerde kapitaal, een bereke
ning van het nieuwe inkomen, dat na het tot stand
komen van de voorgestelde investering zal kunnen
ontstaan. Ongetwijfeld zal het bestuur van een bank
gemakkelijker een aanvrage kunnen beoordelen als
deze gegevens op de bestuurstafel liggen. Toch meen
ik enige bedenkingen betreffende deze nieuwe figuur
in ons landbouwkredietapparaat te moeten consta
teren:
a. Vaak hebben wij al op allerlei manieren kunnen
vernemen, dat de aanvrage van een cliënt ,,door
te veel handen gaat". Vele besturen zullen zich
echter niet geroepen voelen nu hun college maar
in te krimpen. Het toch al als te groot gevoelde
aantal personen, dat met een aanvrage gemoeid
is, wordt dus nog uitgebreid.
b. Het bestuur van een bank neemt als belangrijk
facet bij de beoordeling van de aanvrage de
moraliteit van aanvrager in ogenschouw. Zij zal
daarbij geen steun vinden van de kredietconsulent,
om de eenvoudige reden, dat hij de personen in
het algemeen niet kent.
c. Volgens mij zal het werk van de consulent bestaan
uit het verzamelen van boekhoudgegevens iets
wat de aanvrager zelf behoort te kunnen over
leggen en een uitwerking van deze cijfers.
Zulke werkzaamheden moeten m.i. toch heel goed
door een kassier gedaan kunnen worden.
Vooral op dit laatste punt zou ik nog een aanteke
ning willen maken. De kassiers zullen dus een zodanige
opleiding moeten hebben, dat zij dit werk kunnen
doen, hetgeen mij geen onoverkomenlijke eis lijkt.
Enige kennis van (landbouw)economie, boekhouden,
speciaal balansleer, zullen vele kassiers zich vroeger
al reeds hebben eigen gemaakt.
Bij de kleinere banken zal het probleem van de
opleiding in verband met de mogelijkheden betref
fende salariëring een rol spelen. M.i. ligt hier voor
de Centrale Bank een taak om fusies te stimuleren,
of zo zij dit reeds doet, sterker te stimuleren en zou
ik gaarne de Centrale Bank in deze meer dirigis
tische" macht willen geven. Met genoegen heb ik
gelezen dat er een commissie is gevormd, die de
opleiding van kassiers nader zal bestuderen. Overigens
ben ik van mening, dat de theoretische opleiding van
een kassier voltooid moet zijn alvorens hij wordt
aangesteld. De Centrale Bank zou zich moeten kun
nen beperken tot bijscholing.
A. van Oostrum,
kassier Coöperatieve Boerenleenbank
„Zaltbommel en Omstreken"
Naschrift van de redactie
Een actueel punt! Wij zijn blij, dat de heer Van
Oostrum de kredietadviseurs (dit, en niet krediet-
consulent, is de naam van de nieuwe functionaris)
heeft ter sprake gebracht. Dit lijkt ons een onder
werp, dat zich voor de andere lezers uitstekend leent
om daarop in te haken. De redactie zal daarom deze
keer nog geen commentaar geven, want dan zou zij
wellicht het gras voor de voeten van de andere in
zenders wegmaaien. Wij zien daarom gaarne de reac
ties op dit stuk voor de volgende Raiffeisen-Bode
tegemoet (a.u.b. inzenden vóór 1 december a.s., daar
in het begin van de maand de kopij ter perse gaat).
Arbeidsverdeling tussen bestuur en kassier
Geachte redactie,
Bij sommige van onze banken is men nog steeds
van mening, dat bij het passeren van hypotheekakten
de bank door het bestuur vertegenwoordigd moet
worden.
De tijd, die het bestuur moet besteden aan be
stuursvergaderingen, taxaties enz. neemt steeds toe,
hetgeen met zich mee brengt, dat het soms wel
moeilijk is jonge personen te vinden, die zich als
bestuursleden beschikbaar willen stellen. Het is daar
om goed bestuursleden niet te belasten met zaken,
zoals het tegenwoordig zijn bij het passeren van akten.
Hoogachtend,
„Gruno", kassier
Naschrift van de redactie
Inderdaad is het goed, dat de dagelijkse werkzaam
heden zoveel mogelijk door de kassier verricht wor
den, daar anders de bestuursleden te zwaar belast
worden. Vooral die banken, die een groei doormaken,
zullen er goed aan doen eens na te gaan of er wel
een goede arbeidsverdeling tussen bestuur en kassier
getroffen is. Wij wijzen in dit verband ook op artikel
25 lid 3 van de statuten, waaruit blijkt, dat het be
stuur, onder bepaalde voorwaarden, aan de kassier
volmacht kan geven.
Met behoud van de verantwoordelijkheid van het
bestuur, lijkt het ons goed toe, dat de tijdrovende
„routine"-aangelegenheden steeds zoveel mogelijk
door de kassier verricht, worden en dan liefst ten
kantore van de bank, opdat zo weinig mogelijk tijd
verloren gaat. Wat het passeren van de hypotheek-
akten betreft, geldt bovendien als argument voor het
444