WENKEN VOOR KASSIERS Administratieve voorbereiding Raiffeisenweek De ervaring in de afgelopen jaren heeft geleerd, dat in de Raiffeisenweek veel nieuwe cliënten in de boeken van de aangesloten banken worden ingeschreven. Elke nieuwe cliënt heeft er belang bij te weten wat de bank voor hem kan doen. Het dienstenassortiment van de bank is in de laatste jaren zodanig uitgebreid, dat het niet altijd eenvoudig is bij voorbaat uit te maken bij welke diensten een nieuwe cliënt belang kan hebben. Bij zulk een eerste bezoek zal de kassier zich gelukkig prijzen als ogenblikkelijk de tijd kan worden gevonden voor een rustig ge sprek, zonder dat andere cliënten daardoor lang zouden moeten wachten. Dit zal echter niet altijd het geval zijn. Vaak zal het de voorkeur verdienen indien daaraan be hoefte wordt gevoeld een afspraak te maken voor een nadere bespreking buiten de zittingsuren om. Juist nu wij bezig zijn de Raiffeisenweek voor te bereiden, de Raiffeisenvlag al klaar ligt en mogelijk de bloemetjes reeds zijn be steld om ook het interieur van de bank bij de feeststemming aan te passen, is het van belang ons te bezinnen op de vraag hoe we in de komende drukke, misschien overbezette, dagen in het bijzonder ook de nieuwe cliën ten naar behoren kunnen ontvangen. Daarbij is het in de eerste plaats van groot belang, dat er van te voren alles aan wordt gedaan om een vlotte afdoening van de administratieve werkzaamheden mogelijk te maken; nagegaan zal moeten worden of vol doende hulp en materiaal voorhanden is. Personeelsleden, die onder normale omstan digheden niet aan het loket helpen, zullen misschien nog een korte aanvullende op leiding moeten ontvangen. Mogelijk kunnen tijdelijke hulpkrachten worden aangetrokken. Ook zullen de voorraden stortingsbewijzen, kwitanties, spaarboekjes, sub-grootboekkaar- tent, carbonpapier enz., moeten worden be zien, terwijl dient te worden gezorgd, dat een toereikende hoeveelheid blanco spaarboekjes door twee bestuursleden voor echtheid wordt getekend. Ook moeten we ons bezinnen op een effi ciënt systeem voor de uitreiking van attracties en premies. Inlegvel in nieuwe spaarboekjes Met het inschrijven van een nieuwe spaar der is steeds betrekkelijk veel tijd gemoeid. Zoals gebruikelijk moeten de gegevens van naam, adres, woonplaats en geboortedatum en geboorteplaats tijdens de aanwezigheid van de cliënt tweemaal worden ingeschreven, namelijk in het boekje en in het „controle- register der uitgegeven spaarboekjes". Een handige kassier heeft hiervoor een tijdbe sparende methode gevonden, welke voor hen, die geen overwegend bezwaar maken tegen ballpointschrift, navolging kan verdienen. Hij zorgt ervoor, dat er een flinke stapel spaarboekjes gereed ligt, terwijl in elk boekje, achter het eerste blad, carbon met een blanco vel is ingelegd. Op elk inlegvel is het bij passende serienummer van het boekje aan getekend. Tijdens de aanwezigheid van de cliënt behoeven de gegevens dan slechts éénmaal te worden ingevuld, terwijl het doorgeschreven inlegvel later,buiten de zittingsuren,kan wor den overgenomen, zowel in het controle- register, aan het hoofd van de spaarrekening als in het klappersysteem. Onze bank kan meer voor u doen" Genoemd inlegvel kan b.v. een week later nog eens worden gebruikt, nl. om aan de daarvoor in aanmerking komende nieuwe cliënt toe te zenden een exemplaar 403

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 37