plukken, doordat ze meer spaarders toegeleid krijgen dan nu, terwijl er minder inleggers over zullen gaan naar andere bankinstellingen. Inmiddels, Hoogachtend, R. J. üostenveld, plv. kassier Coöp. Boerenleenbank „Wieringermeer Geachte redactie, Wanneer een cliënt van onze bank zich in een andere gemeente gaat vestigen en zich tot ons wendt met het verzoek zijn spaargeld op te nemen, maken wij hem of haar erop attent dat in haar nieuwe woonplaats ook een boerenleenbank is gevestigd en wijzen op de mogelijkheid de spaargelden per bank giro over te boeken. Hierdoor zal dus de vertrekkende cliënt voor de organisatie behouden blijven. De Raiffeisenbank te 's-Gravenhage vraagt of het mogelijk is een regeling te ontwerpen waardoor de aangesloten banken elkaar op de hoogte zouden kun nen houden van verhuizende cliënten. Het lijkt ons toe dat dit heel goed mogelijk is wanneer alle aan gesloten banken hieraan willen medewerken. De Cen trale Bank kan een drukwerkje ontwerpen, waarop de bank namen en adressen van de vertrekkenden vermeldt en dit formulier kan, hetzij via de Centrale Bank, hetzij rechtstreeks, naar de bank gezonden wor den die gevestigd is in de gemeente, waar de ver trokken relatie gaat wonen. Het is een kleine moeite voor de aangesloten banken en de zaak is belangrijk genoeg om volle medewerking te verlenen. Hoogachtend, J. Bos, kassier Coöp. Boerenleenbank te Groot-Ammers Naschrift van de redactie Zonder landkaart, formulier of drukwerkje mag niemand meer verhuizen, dat hebben de diverse re acties ons wel duidelijk gemaakt. Afscheid van de oude bank moet tegelijk welkom bij de nieuwe bank betekenen. Wij twijfelen er echter aan of onze banken nog weer een apart formulier moeten hebben om de cliënt en elkaar in te lichten. De voornaamste schakel tussen oude en nieuwe bank is immers een kassier, die de cliënt attent maakt op de bank in de nieuwe woon plaats en die via de Centrede Bank het saldo laat overboeken. Het lijkt ons wel zeer belangrijk dat de adreslijst van onze organisatie zo uitvoerig mogelijk daaromtrent inlichtingen geeft. Binnenkort verschijnt een nieuwe uitgave, waarin de bijkantoren ook op plaats van vestiging in de alfabetische lijst zijn op genomen. Indien de technische bezwaren niet te groot zijn, kunnen in de daaropvolgende uitgave (de adres lijst zal voortaan jaarlijks uitkomenook zitdagen en openstellingsuren vermeld worden. Daarnaast wordt overwogen een afzonderlijke lijst samen te stellen van woonkernen met de banken, die deze woonkernen tot hun werkgebied rekenen. Rayonindeling Geachte redactie, De werkzaamheden bij het overgrote gedeelte van onze aangesloten banken nemen van jaar tot jaar toe. Ik denk hier o.a. aan het nog steeds toenemende kas- en giroverkeer, effectentransacties met daaruit voortkomende effectendepots, handel in vreemde be taalmiddelen, enz. Als logisch gevolg wordt hierdoor de taak van de afdeling Inspectie van onze Centrale Bank steeds omvangrijker. In dit stadium vraag ik mij af, of wellicht nu het moment is gekomen, waarop door de Centrale Bank maatregelen worden genomen om te komen tot stich ting van enkele rayonkantoren in die streken van het land, welke door hun ligging ten opzichte van Utrecht, daarvoor in aanmerking komen. Ik wil hierbij de kop van Noordholland als voor beeld nemen. Om de aangesloten banken in genoemde streek te bezoeken, moeten vanuit Utrecht verre reizen worden ondernomen. De mensen van de Inspectie verliezen vele reisuren „tussen de wielen", reisuren die veel korter konden zijn, wanneer tot stichting van een rayonkantoor, b.v in Alkmaar, werd overgegaan. Met een dergelijke vestiging zou kunnen worden be reikt: meer periodieke controles, welke door de lig ging van het rayonkantoor langer in uren en korter in dagen konden zijn; middels het rayonkantoor een groter contact met de Centrale Bank, ook bij spoed gevallen, welke telefonisch met het rayonkantoor ge makkelijker (men kent immers de betrokken bank!) kunnen worden afgedaan. Ik geloof stellig, dat wanneer niet in de naaste toekomst wordt afgestapt van het huidige systeem, te weten alle contacten en inspecties van uit Utrecht te doen onderhouden, men gezien de ontwikkeling van een groot deel van onze aangesloten banken, een steeds moeilijker te controleren geheel krijgt. De tijd om wederzijds inzichlen uit te wisselen zal steeds spaarzamer worden, terwijl deze persoonlijke contacten zo uitermate nuttig kunnen zijn. Het is daarom mijn vaste overtuiging, dat het in leven roepen van enkele rayonkantoren in hoge mate kan bijdragen in een vruchtdragende samenwerking tussen Centrale Bank enerzijds en de aangesloten banken anderzijds. Hoogachtend, J. P. G. A. Breur, kassier Coöp. Boerenleenbank „Anna Paulowna". Naschrift van de redactie Het is ons nog nooit overkomen, dal we zo prompt aan het verlangen van een inzender konden voldoen. Leest U maar wat er in dit nummer staat over de nieuwe rayonindeling van de inspectie. Tot eer van de heer Breur zij overigens gezegd, dat de nieuwe plannen hem nog niet bekend konden zijn, toen we zijn brief in de tweede helft van augustus kregen. Ter verhoging van het effect hebben we zijn zeer ge waardeerde suggestie bewaard voor dit nummer, waarin wij de reorganisatie konden aankondigen. 402

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 36