zijn effectenportefeuille ontvangen. De ban ken zelf ontvangen vanzelfsprekend steeds de nodige voorlichting omtrent effecten. Ook op het gebied van de effectenbewa- ring, zowel in een safeloket als in open- bewaargeving, kunnen boerenleenbanken/ raiffeisenbanken hun cliënten van dienst zijn. Varia Naast de reeds genoemde gebieden, waar op onze banken hun cliënten behulpzaam kunnen zijn, zijn er nog vele andere onder werpen, die wij zouden kunnen noemen om aan te geven, dat de werkzaamheden van de aangesloten banken een zeer breed en gevarieerd terrein beslaan. Bij wijze van voorbeeld stippen wij en kele punten aan. Door bemiddeling van de bank kunnen valutatermijntransacties tot stand gebracht worden. Dit kan van belang zijn voor cliën ten, die omvangrijke zaken met het buiten land doen. Ook de verhuur van safeloketten zal het voor diverse cliënten aantrekkelijk maken een relatie met de boerenleenbanken aan te gaan. Vele cliënten hebben behoefte aan een objectief advies inzake assurantiekwesties. Ook h ier zullen onze banken veelal kun nen helpen, vooral indien zij zelf als tussenpersoon bij het sluiten van verzeke ringen kunnen optreden. Assurantiezaken liggen heel dikwijls in het verlengde van de eigenlijke bankzaken en het is dan ook geen wonder, dat de in Nederland geves- De Coöperatieve Boerenleenbank (Raiffeisen- bank) te Heino bereikte op 14 augustus 1961 de 4.000.000,aan spaargelden. Wanneer men in aanmerking neemt dat Heino een plaatsje is van 4000 inwoners en hier tevens 3 andere banken zijn gevestigd, dan is dit een mooi resultaat. In een vergadering van bestuur en raad van toezicht werd dit feit enigszins fees telijk herdacht. Aan degene, die de 4 miljoen had volgemaakt, werd een extra bijschrijving op zijn spaarboekje toegekend, evenals aan de genen, die er net voor en na geweest waren. tigde bankinstellingen praktisch alle ook op assurantiebemiddelingsgebied werkzaam zijn. Wij noemen verder de verkoop van va kantiebonnen en premiezegels, hetgeen ook tot de service aan de cliënten behoort. Ten slotte willen wij noemen al die kleine zaken, die wel niet rechtstreeks uit het bank- of spaarbankbedrijf voortvloeien, maar die toch vaak van zeer veel gewicht zijn voor het scheppen van een juiste sfeer tussen cliënt en bank. Wij doelen op de kleine diensten, die onze banken aan hun cliënten kunnen bewijzen zonder daarvoor iets in rekening te brengen. Zo zal het zeer gewaardeerd worden indien de kassier hulp verleent bij het aanvragen van A.O.W.-uit- keringen, indien hij inlichtingen verschaft over eenvoudige belastingkwesties of alleen maar zijn cliënten helpt aan het juiste adres, waar zij hun problemen kunnen voorleggen. Iedere goede kassier weet wel, dat er vol op gelegenheid is dergelijke kleine diensten te bewijzen en dat dit, in de volle zin van het woord, dankbaar werk is. De werkzaamheden van niet al onze aan gesloten banken vertonen natuurlijk een zo gevarieerd beeld als hierboven is geschetst. Een deel van de banken zal regelmatig met alle bankzaken in contact komen, ter wijl een ander deel met sommige zaken nog nimmer te maken heeft gehad. Dit is vol komen natuurlijk, want de omstandigheden zullen voor de ene bank anders zijn dan voor de andere. Toch is ons overzicht juist bedoeld voor die banken, die tot nu toe met een beperkt „arsenaal" van hulpmiddelen hebben kunnen volstaan. Zij dienen te we ten, dat ook hun bank zonodig over al de mogelijkheden kan beschikken om tot ver dere ontplooiing van de dienstverlening te komen. De ervaring wijst uit, dat ook be sturen en kassiers van de kleinere banken deze mogelijkheden weten te benutten en uit te buiten. Het is misschien jammer, dat wij nooit eens op onze lauweren kunnen rusten, maar anderzijds geeft toch ook het steeds energiek voortgaan een grote vol doening. Die voldoening ligt iedere dag binnen het bereik van onze banken, indien slechts de geboden kansen worden aange grepen. VIER MILJOEN TE HEINO 254

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 24