gevraagd, zoveel mogelijk een „signalement" van de pop werd verstrekt. Aangezien wel het vermoeden bestond dat het hier een pop van Italiaanse makelij zou kunnen betreffen, werd onzerzijds telexcontact met Italië opge nomen, als resultaat waarvan wij nog dezelfde dag opgaaf van naam en adres van de betrokken (Italiaanse) fabrikant ontvingen. Een cliënt van een van onze aangesloten banken, met een vooral op export afgestemd bedrijf, had zijn export steeds laten lopen via een erkende exportfirma. Dit kostte hem extra geld, terwijl het hem bovendien niet bevredigde omdat hij zelf zijn métier prak tisch en technisch volkomen beheerste. De enige barrière om zelf de export in handen te kunnen nemen vormde voor hem een vakbe kwaamheidsexamen, speciaal gericht op de theoretische en vooral financiële kant van de export. Hij had op een bepaald moment een deel van het examen met goed gevolg afge legd, doch juist aan het laatste deel, met name de financieel-technische kant betref fend, zaten voor hem nog verschillende haken en ogen waar hij niet uit kon komen. Intussen drong de tijd, aangezien hij enkele dagen daarna dat laatste deel van het examen moest afleggen. Via onze betrokken aange sloten bank werd contact met de afdeling buitenland opgenomen. Een wel enigszins on gewone figuur. Met begrip voor de moeilijk heden van de betrokken cliënt werd toen echter overeengekomen dat deze maar eens bij de Centrale Bank moest komen praten. De cliënt en de kassier van onze aangesloten bank dienden zich bij de afdeling buitenland aan, waarna in een gesprek van enkele uren de moeilijkheden van de cliënt werden door genomen en uitgepraat. Enkele weken nadien kwam er bij de afdeling buitenland een brief binnen van de zijde van onze aangesloten bank, waarin werd medegedeeld, dat de cliënt volledig was geslaagd en zijn erken ning als exporteur had verkregen, alsmede, dat hij had verzocht namens hem dank te be tuigen voor de instructieve medewerking door de afdeling buitenland. Ten besluite zouden wij nog gaarne het volgende willen zeggen: uit het voorgaande kan genoegzaam blijken dat de servicever lening door de afdeling buitenland in alle opzichten rechtvaardigt dat men zijn belan gen op het gehele terrein van het internatio nale handels^ en betalingsverkeer met een gerust hart aan haar toevertrouwt. Daarbij is er de afdeling buitenland alles aan gelegen de zaken zo snel en efficiënt mogelijk te doen verlopen, in het belang van de clientèle van onze organisatie. Tot dat doel doen wij bij deze echter ook nog eens een beroep op onze aangesloten banken er op bedacht te zijn dat hun clientèle in het betalingsverkeer met het buitenland steeds uitsluitend en alleen de Coöperatieve Centrale Raiffeisen-Bank te Utrecht als bankrelatie opgeeft Zuid Oost Azië landbouvvkredietcoöperaties in Zuid Oost Azië Uit een rapport over de landbouwkrediet coöperaties in Z.O. Azië blijkt, dat in alle Z.O. Aziatische staten de particuliere kre dietgever de voornaamste bron voor de kredietverstrekking aan de boeren is geble ven. De regeringen in deze landen doen veel moeite de boeren tegen redelijke rente aan kredieten te helpen. De ontwikkeling van kredietcoöperaties wordt sterk gestimuleerd, terwijl deze instellingen als de voornaam ste schakel worden beschouwd tussen de centrale landbouwbank, die de gelden ter beschikking stelt, en de boeren. De groei van het aantal coöperatieve banken verloopt echter langzaam, terwijl zij veel toezicht ver eisen. Er is daarom een tendens de krediet verlening in handen te leggen van speciale landbouwbanken. De voornaamste moeilijk heden zijn: gebrek aan geldmiddelen, gebrek aan onderlegd personeel en aan opleidings instellingen, onvoldoende coördinatie tussen de bestaande instellingen, het in vele ge vallen niet terugbetalen van de leningen. Veelal ontbreekt de landbouwkundige ken nis om aanvragen voor leningen voor pro- duktieve doeleinden te beoordelen, terwijl de procedure voor het verkrijgen van le ningen te ingewikkeld is. (Agricultural Cooperative Bulletin) 149

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 35