„van alle markten thuis is", een en ander ten dienste van de clientèle van onze gehele organisatie. Deze ontwikkeling ging uiteraard ook niet in organisatorisch opzicht aan de afdeling buitenland voorbij. Zo vormden zich, in de lijn van de algemene ontwikke lingstendens, ook bij de afdeling buitenland zekere interne specialisaties, met name op de gebieden van de valutahandel (contant en op termijn),het internationale niet-documentaire betalingsverkeer (blanco betalingen), het in ternationale documentaire betalingsverkeer (documentatie-accreditieven en -incassi, ga ranties), niet-documentaire (blanco) wissels en cheques en het deviezenreisverkeer, niet- ingezetenenrekeningen, deviezenverantwoor- ding aan de Nederlandsche Bank enz. Ook extern heeft zich voor de afdeling buitenland een belangrijke ontwikkeling voorgedaan. Zo is het aantal buitenlandse correspon- dentbanken tot een uitgebreid net van ver bindingen in alle landen en gebieden uitge groeid. Ter illustratie hiervan moge o.a. dienen dat er speciale overeenkomsten ter sleuteling van wederzijdse telegrafische en/of telex-opdrachten bestaan met momenteel bijna 2000 buitenlandse banken en districts hoofdkantoren van die banken, via welke sleutelovereenkomsten bovendien nog dui zend andere bijkantoren van die banken be reikbaar zijn. Het woord „telex" is zo juist al gevallen, waaruit duidelijk zal zijn geworden dat de afdeling buitenland ook over een telexappa- ratuur beschikt waarmede, zonodig, a la minute verbinding kan worden opgenomen met alle landen en plaatsen die aansluiting op het internationale telexnet hebben. Daarbij worden wederzijds als het ware gesprekken gevoerd en allerlei dringende opdrachten verstrekt, echter niet, zoals bij een telefoon verbinding, mondeling, doch via een weder zijdse schrijfmachine-installatie. Dit heeft het grote voordeel dat niet alleen hetgeen men zelf uitseint, doch tevens hetgeen van de andere kant uitgeseind wordt, ogenblikkelijk schriftelijk vastgelegd wordt, terwijl dit telex medium bovendien vaak goedkoper is dan een telefoongesprek of een telegram. Ook deze telexapparatuur staat ter beschikking van de clientèle van onze gehele organisatie. De afdeling buitenland is derhalve in staat iedere service op het zo rijk geschakeerde ge bied van het internationale handels- en betalingsverkeer te verlenen. Dat deze serviceverlening zich niet altijd langs formeel afgebakende wegen afspeelt doch door de afdeling buitenland zeer ruim wordt geïnter preteerd moge uit enkele praktijkvoorbeelden blijken. Ten behoeve van één van onze cliënten exporteurs ontvingen wij een „Letter of Credit" (een accreditiefvorm) van een bank ergens in Afrika, waarbij deze bank zich tegenover onze betrokken cliënt onherroepe lijk verbond een door hem op haar getrokken zichtwissel, vergezeld van de in de „Letter of Credit" voorgeschreven verschepingsdocu menten over een belangrijke partij goederen, bij aanbieding te haren kantore te zullen be talen. Wij adviseerden de „Letter of Credit weliswaar aan onze cliënt, doch gaven hem daarbij tevens de raad voorlopig nog niets te doen, omdat de betrokken bank in Afrika ons niet, althans niet voldoende bekend was. Wij namen onmiddellijk telexcontact op met Londen, omdat het een bank betrof, geves tigd in het Engelse monetaire gebied in Afrika. Na enkele uren werden wij vanuit Londen opgebeld, met het dringende advies aan de „Letter of Credit" geen uitvoering te doen geven. Nadere schriftelijke mededelin gen zouden volgen. Toen deze na enkele dagen binnenkwamen bleek, dat het een „bank" betrof zonder voldoende financiële basis en onder dubieuze leiding van enkele plaatselijke kooplieden. Een nadien door ons bij de betrokken bank in Afrika namens de cliënt ingediend verzoek eerst voor accredi- tiefdekking te willen zorgdragen bleef onbe antwoord. Het behoeft geen betoog dat onder die omstandigheden de transactie, ten belope van ongeveer 25.000,niet is doorgegaan. Een handelaar-cliënt van één van onze aangesloten banken was met vakantie in Oostenrijk geweest en had daar met veel succes een op bijzondere wijze aangeklede, sprekende en lopende pop zien verkopen. Hij zag daar ook wel wat in voor zijn eigen zaak, doch alle pogingen naam en plaats van vesti ging van de fabrikant te verkrijgen waren doodgelopen op een muur van stilzwijgend heid. Bij zijn terugkomst in ons land werd de kwestie aan de afdeling buitenland van de Centrale Bank voorgelegd, waarbij ons, des- 148

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 34