COÖPERATIE IN AALTEN
Het maandblad Coöperatie, uitgegeven
door de Nationale Coöperatieve Raad, heeft
in het maartnummer het coöperatieleven in
Aalten van verschillende kanten belicht.
Het spreekt vanzelf, dat daarbij ook een
hoofdstuk werd gewijd aan de Coöperatieve
Boerenleenbank te Aalten, Zij, die belang
stellen in dit nummer van Coöperatie, kunnen
een exemplaar aanvragen bij onze afdeling
P.P.
doch in eerste instantie wordt dit een punt
van overleg geacht tussen werkgevers en
werknemers.
Wat verstaat het wetsontwerp onder een
„winstdelingsspaarregeling"?
Een winstdelingsspaarregeling is een re
geling, die ten doel heeft de bevordering
van duurzaam bezit van werknemers door
middel van uitkeringen door de werkgever
naar gelang van zijn winst of van aan an
deren toekomende winstuitkeringen (b.v.
naar rato van het aandeelhoudersdividend
of van de tantièmes).
De aanduiding „regeling" houdt reeds in,
dat tevoren in statuten, reglement of ar
beidsovereenkomst moet zijn vastgelegd tot
welk aandeel de werknemers in de winst ge
rechtigd zijn en naar welke maatstaven dat
winstaandeel onder de werknemers wordt
verdeeld.
De werknemer dient schriftelijk voor een
periode van vijf jaar vast te leggen welk
deel van de winstuitkering hij voor vrijstel
ling van loon- en inkomstenbelasting en
heffingen sociale verzekeringen in aanmer
king wil laten komen. Deze winstuitkeringen
(geheel of gedeeltelijk, zoals vastgelegd),
zullen hetzij gedurende vier volle kalender
jaren als besparing kunnen worden aange
houden, hetzij voor een bij algemene maat
regel van bestuur toegelaten bestedingsobject
aangewend worden. De bij algemene maat
regel van bestuur aan te wijzen bestedings
objecten zullen dezelfde zijn als die, welke
voor de premiespaarregeling bij een spaar-
premie van maximaal 50 zullen worden
vastgesteld.
Voorshands is het niet zo, dat noodzake
lijkerwijs uit de winstdeilngsregeling zelf
reeds de verplichting tot sparen voor alle
werknemers dient voort te vloeien. Indivi
dueel kunnen de werknemers een bereid
verklaring tot deelneming afgeven en het
door de betrokken individuele werknemer
opgegeven bedrag zal onder de vrijstelling
vallen. De niet als „op verkrijging van duur
zaam bezit gerichte" vastgelegde (gedeelten
van de) winstuitkering zijn uiteraard op de
normale wijze onderworpen aan de heffing
van loon- en inkomstenbelasting en aan
de premieheffing sociale verzekeringen.
De hoofdlijnen zijn in de wet vastgelegd,
de nadere uitwerkingen worden vervat in
een algemene maatregel van bestuur, het
geen het mogelijk maakt de regeling op
korte termijn aan te passen aan de maat
schappelijke ontwikkeling en aan de in de
praktijk opgedane ervaringen.
Behalve op de bepaling van de bestedings
objecten, waarover hierboven reeds het één
en ander werd aangegeven, zullen bij een
algemene maatregel van bestuur de vol
gende punten nog nader moeten worden
uitgewerkt:
a. de nadere voorwaarden, waaraan een
spaarregeling moet voldoen.
Hieronder vallen onder meer regelen om
trent de administratieve behandeling van
het gespaarde bedrag. Zo ligt het in de
bedoeling, dat bij besteding van spaar
gelden voor toegestane doeleinden de
gelden door de spaarbank of de werk
gever worden overgemaakt aan de cre
diteur. Deze eis zal uit een oogpunt van
controle gesteld moeten worden.
b. aanwijzing van de spaarregelingen.
Behoudens de spaarregelingen, welke aan
de in de wet en de algemene maatregel
van bestuur gestelde voorwaarden vol
doen, kunnen ook voor spaarregelingen,
welke in geringe mate van de gestelde
voorwaarden afwijken (b.v. waarbij stu-
(Voor vervolg zie pag. 142)
139