saties en de eventuele kredietconsulenten van de Centrale Banken hun vaste plaats innemen. Het lijkt ons gewenst dat dit schema nog eens terdege op zijn praktische bruikbaar heid wordt getoetst. Vooral bij de voorlich ting zal de nodige soepelheid betracht moe ten worden. Een te starre competentie afbakening tussen de verschillende voor lichtingsorganen zou belemmerend op het landbouwkrediet kunnen werken. Door re gelmatig onderling overleg tussen de ver schillende instanties zal overigens, naar wij vertrouwen, de gewenste soepelheid ge vonden kunnen worden. Het pleit, dat de commissie voert voor een goede boekhouding, kunnen wij vol ledig onderschrijven. Kredietverruiming zal slechts dan in betekenende mate kunnen plaats hebben indien de kredietaanvragers hun boekhoudkundige en bedrijfseconomi sche gegevens kunnen en willen overleggen. Deze oude wijsheid is treffend van toe passing, indien een bank besluit door het plaatsen van advertenties, het verspreiden van foldertjes of door andere middelen propaganda voor het sparen te maken. Naar de toekomstige baten kan men slechts gissen en het blijft altijd afwachten of de baten zich wel in aanwijsbare vorm zullen openbaren. Heel anders is het met de kos ten. Deze zijn van de aanvang af concreet aanwezig in harde cijfers, die maar al te ge schikt zijn om de rust van degene, voor wiens rekening zij komen, te verstoren. Wij kunnen het dan ook eigenlijk wel be grijpen, dat zich af en toe banken tot de Centrale Bank wenden met het verzoek om een financiële bijdrage in de kosten van door hen gevoerde propaganda. Aanzien lijke bedragen kunnen immers met adver tentiecampagnes gemoeid zijn en een sub sidie van de Centrale Bank zou daarbij vanzelfsprekend welkom zijn. Toch moeten de meeste van deze verzoe ken worden afgewezen. Veelal gaat het namelijk om een propaganda-actie, die zich uitsluitend op lokaal niveau beweegt en waarbij alleen de bank, die de subsidie aan vraagt, geïnteresseerd is. Het ligt in het al gemeen niet op de weg van de Centrale Bank aan dergelijke beperkte acties steun te verlenen. Daardoor zou immers de ene bank bevoordeeld dreigen te worden boven de andere. Steun van de Centrale Bank is in principe alleen gewettigd indien de pro paganda zich richt op een kring, die wijder is dan de belangensfeer van een enkele lo kale bank. In dit licht moeten ook de lan delijke advertentiecampagnes gezien wor den, die de Centrale Bank in het recente verleden heeft gevoerd. Overigens wordt elke aanvraag om subsidie op zijn eigen merites beschouwd en zal steeds met de bij zondere omstandigheden van het geval rekening gehouden kunnen worden. Onze banken zullen er echter goed aan doen de hier geschetste algemene lijn in het oog te houden bij het aanvragen van een bijdrage van de Centrale Bank in de kosten van hun propaganda. Het propagandavoeren moet men beslist niet zien als een kwestie van geld uitgeven zonder meer. Integendeel, het is een onmis baar onderdeel van het moderne bankbe drijf geworden. De hele positie van de bank is dikwijls bij een goede propaganda betrok ken. Dit blijkt het duidelijkst, indien een bank het mikpunt wordt van, gelukkig tot dusver zeldzame, unfaire propaganda methoden van een concurrent. Men kan en mag dan niet altijd zwijgen, maar moet in dat geval zelf met geëigende middelen de publiciteit zoeken. Een regelmatige, waardige propaganda zal zeker zijn baten afwerpen, ook al val len deze niet direct op. Met behulp van een goede budgetering dient elk van onze ban ken te streven naar een eigen, al is liet nog zo bescheiden, propaganda-activiteit. De kosten zullen dan zeker door de baten wor den overtroffen. STRUCTUURWIJZIGING? De opvallende activiteit, die de handels banken ontplooien om spaargelden aan te trekken en het niet geringe succes, dat zij daarbij hebben geboekt, doet de vraag opko men in hoeverre hierbij sprake is van een wijziging in de structuur van deze banken. Niet te ontkennen valt, dat de handelsban ken met hun nieuwe activiteit een terrein DE KOST GAAT VOOR DE BAAT UIT 80

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 6