2. de bestuursleden die de controle uitoefe nen. Deze zijn soms geen administratief werk gewend, waardoor vergissingen kunnen voorkomen. Ook de klacht van kassier G., dat men niet wil weten voor de bestuursleden wat men op zijn boekje heeft, wordt gehoord. Ik ben ervan overtuigd dat vrijwel alle cliënten het zouden toejuichen wanneer de boerenleenbank de jaarlijkse zitdagen voor rentebijschrijving en controle zou laten ver vallen. Controle door het verzenden van saldobiljetten, eventueel steekproeven, lijkt mij de oplossing. Hoogachtend, X., kassier." Naschrift van de redactie Uit alle brieven blijkt wel, dat de bezwa ren, die in ons vorig nummer door kassier G. tiaar voren zijn gebracht tegen het thans gebruikelijke controlesysteem, ook door an deren worden gevoeld. Zelfs een uit de ste delijke sfeer afkomstig lid van een boeren leenbank, als de heer de Wverwonderde zich over het feit, dat enkelen van zijn dorpsgenoten controle uitoefenden op zijn spaarsaldo. Nu moet aanstonds opgemerkt worden, dat deze controle niet zo vreemd is als zij wel lijkt. Immers het zijn niet de dorpsgenoten als zodanig die controleren, maar de be stuursleden van de bank in hun functie. Deze bestuursleden hebben juist ook tegen over de spaarders de plicht te controleren of de administratie van hun bank in orde is. Uiteindelijk zijn zij het die verantwoorde lijkheid voor de gang van zaken dragen. Het zou dan ook volstrekt onjuist zijn indien men een bestuur, dat nauwgezet de boeken van zijn bank controleert, van ongepaste nieuws gierigheid zou gaan beschuldigen. Veeleer zou men het in dat bestuur moeten prijzen, dat zij waken voor de belangen van de leden en de spaarders. Ondertussen tonen de door de kassiers Gd. en B. gegeven voorbeelden wel aan, dat men in de praktijk maar al te vaak ge neigd is te letten op de persoon (de buur man of de dorpsgenoot), die de bestuurs functie vervult. Psychologisch zal dit inder daad remmend kunnen werken op degenen, die hun boekjes ter controle overleggen. Al zal men op goede gronden kunnen volhou den, dat een dergelijke houding tegenover de bestuursleden, die enkel hun plicht doen, niet juist is, toch willen wij dit psycholo gische bezwaar reëel achten. Verschillende banken passen reeds mede vanwege de hiervoor genoemde be zwaren tegen de klassieke vorm van de jaar controle een ander systeem toe, waarbij saldobiljetten aan de cliënten worden ge zonden. Deze methode vindt allengs meer ingang. Wij vertrouwen dat het aantal ban ken, dat op deze methode overschakelt, bin nen afzienbare tijd sterk zal toenemen, waar door ook de thans geuite bezwaren zullen verminderen. Nu het controlesysteem tweemaal aan de orde is geweest, menen wij dit onderwerp te kunnen laten rusten. Nieuwe onderwer pen voor deze rubriek zijn welkom en de redactie staat open voor suggesties van onze lezers. Het heeft ons verheugd te mogen constateren dat deze rubriek in een behoefte blijkt te voorzien. Doordat de heer P. Postma Szn. te Grijps- kerk een storting op zijn spaarrekening ver richtte, heeft hij de Coöp. Boerenleenbank „Grijpskerk" over de drempel van de 2 mil joen aan spaargelden geholpen. Ter gelegenheid van dit heuglijk feit werd de heer Postma zijn spaarbankboekje aange boden, nadat daarop een extra bedrag was bijgeschreven. Op de foto zien we van links naar rechts de heer Postma, die het boekje in ontvangst neemt, de heer S. J. Toppinga, bestuurslid, de heer W. Dijkhuis, kassier, de heer H. D. Nijen- huis, secretaris en de voorzitter de heer J. H. Siccama. GRIJPSKERK 108

Rabobank Bronnenarchief

blad 'De Raiffeisen-bode' (CCRB) | 1961 | | pagina 34